Big Brother tegnap és ma
100 éve született George Orwell (2003. augusztus) Big Brother – ha ma ezt a szókapcsolatot halljuk, többnyire az egyik jobb sorsra érdemes kereskedelmi agyelszívón egészen a közelmúltig futó, hosszabb távon manifeszt szellemi nyomorékokat eredményező műsorra asszociálunk. És miközben eme agyszülemény honfitársaink tízezreit változtatja agyrokkanttá, szomorúan konstatálhatjuk, hogy bizony ugyanezen marketing-célponttá degradált emberek töredéke tudná csak megmondani, honnan is származik valójában a Big Brother kifejezés. Nagy Testvér igazi megálmodója pedig csak foroghat a sírjában. Az indiai gyarmatokon éppen száz éve született George Orwell (eredeti nevén Eric Arthur Blair) minden bizonnyal még idő előtt bekövetkezett halálakor sem sejtette, hogy regényei mekkora karriert fognak egykor befutni. Nem gondolta volna, hogy a (bármiféle) totalitarizmus igazi természetéről adott látlelete olyan pontosnak bizonyul majd, hogy műveit az egész szocializmust építő félvilágban évtizedekre tiltólistára teszik, épp azoktól zárva el gondolatait, akik átélték ezt a világot és ma borzongva ismernek rá könyveiben a megvalósult kommunizmus természetének egy-egy jellegzetes intézményére. Akárcsak Arthur Koestler rokon lelkületű és szintén kiváló munkája, a Sötétség délben olvasásakor. Fő művét, az 1984-et Orwell súlyos betegséggel harcolva, mondhatni utolsó erejével írta meg, és a könyv végül csak alig néhány hónappal halála előtt láthatott napvilágot. Valami miatt nagyon fontosnak tartotta befejezni ezt a negatív utópiát, amely tulajdonképpen a szocializmus világmegváltónak hitt eszméjéből végleg kiábrándult ember csalódottságának terméke. Tökéletes prózai kifejezése annak, amit Illyés Gyula egy mondatban írt le a zsarnokságról. Bizonyára kevesen tudják, hogy Orwell – még mint elkötelezett szocialista – elveiért fegyvert is fogott a spanyol polgárháború idején, azonban látva a szocializmust meglehetősen szabadon értelmező elvbarátai (köztük az akkoriban „barcelonai mészáros” becenéven hírhedtté vált Gerő Ernő) működését, sürgősen lemondott a Franco-rendszer megdöntéséről és hazautazott. A mai magyar valóságban élő politikailag aktív népességet persze inkább az foglalkoztatja, hogy az orwelli prófécia világképét vajon miképpen lehetne a mai közéleti helyzetre alkalmazni, akképpen megfeleltetve egymásnak az egyes motívumokat, hogy az a politikai ellenfélnek lehetőleg minél kellemetlenebb legyen. Egy Király Gábor nevű valaki (nem azonos a válogatott focicsapat kiváló kapusával) már iparként űzi e technikát, ő ugyanis az Orwell által oly nagyszerűen kitalált és leírt újbeszél nyelvet és természetesen magát Nagy Testvért próbálja valamiféle zavaros, akut gyűlölethullámról tanúskodó beteg logikával Orbán Viktorral kapcsolatba hozni. A második, hasonló rögeszmefuttatásokat tartalmazó kötete minapi megjelenéséből pedig – Veér András után szabadon – már Király Gábor állapotának komoly rosszabbodására következtethetünk. Nos, erről itt ennyi elég is lesz. Mi is megtehetnénk most lapunk hasábjain, hogy vonunk egy jó kis Medgyessy-kormány – Nagy Testvér párhuzamot, aki ugyanis nagyon akar, bármiből bármire tud asszociálni. De nem ez a legfontosabb. Orwell műveit nem politikai eszköznek szánta, hanem örökérvényű felkiáltójelnek, elrettentésnek a jövő számára, hogy ilyen „soha többé ne történhessen”. Az pedig még érdekesebb lett volna, ha Orwell ír egy „1989”-et is, amelyben a rendszerváltások történetét dolgozta volna fel. Ha ma élne, biztosan nem hagyna ki egy ilyen témagazdag eseménysort. Érdekes lenne belegondolni: mi lenne most vajon a belső párt tagjaival? Mondjuk Magyarországon. És a prolikkal? (Lám, Orwell még nem tudta, hogy prolizni bizony nem politikailag korrekt dolog, a végső reménységet mégis bennük látta.) Mivé lennének az állatfarm lakói? A válaszokat csak sejthetjük, de az egészen biztos, hogy egy ilyen regény sokkal hátborzongatóbb lenne, mint amilyen az eredeti volt. Akit pedig a téma közelebbről is érdekel, melegen ajánlhatjuk a Terror Háza Múzeum „Ki volt George Orwell?” című időszaki kiállítását, ahol az írót több oldaláról is részletesen megismerhetjük: bőséges anyagot találhatunk az író, a haditudósító Orwell életéről, dokumentumok sokasága áll rendelkezésre az egyébként egyetemet sem végzett és mindig szegény sorsú alkotó munkásságáról. Egy ilyen kiállítás sohasem felesleges. Orwell műveit generációk sokasága kell, hogy megőrizze és továbbadja, hogy az új nemzedékeket megtanítsa okosan élni a szabadságukkal, hogy mindig értékeljük és megőrizzük azt, ami egyelőre a miénk, és hogy soha többé ne szülessenek erre a világra az egyenlőbbeknél is egyenlőbbek.
|