OFFLINE | intro | napló
Bolonyai, Magyarosan
(2005. július)
Nincs nagyobb balek, mint aki elhiszi saját hazugságait. Az öncsalás ugyanis – bár meghozza a hőn áhított lelki békét – árt az ítélőképességnek. Amenynyiben például egy politikai erő éveken át azt kántálja, hogy az EU-tagságra a magyarországi szélsőjobb megfékezése céljából van szükség, politikai ellenfeleit pedig az uniós tagság konok ellenzőinek maszkírozza, egy idő után hajlamos lesz az Európai Uniót a Legfőbb Jóval azonosítani.

Ha pedig a koalíció – fenti kampányával saját magát is becsapva – mindenáron meg akar felelni Brüsszelnek, akkor a kormány és miniszterei ahelyett, hogy az EU-s szabályok rugalmas hazai alkalmazásán, netán testreszabásán törnék a fejüket, még a szelíd ajánlásokat is kőbe vésett dogmaként értelmezik.
Valahogy így válhatott mindenhatóvá a Szalay utcában a „bolognai folyamat” azon tézise, amely szerint a főiskola ne legyen más, mint az egyetem első három évfolyama. Pedig tizenhét év tanulás után másfél perc gondolkodás is elég, hogy rájöjjünk az ötlet hibájára: az egyetemek első három évéből legalább kettőben alapozó tárgyakat oktatnak, tehát olyasmit és olyan mélységben, ami a főiskolai szintű tudáshoz túl sok. És minek a kárára? A szaktárgyak kárára, amelyekből így a kelleténél kevesebbet tanulhatnak a főiskolások, tehát a szakma napi gyakorlatát majdan végző szakemberek. Ezt a triviális ellentmondást hónapokon keresztül megkerülte a média: szapulták és dicsérték a bolognai folyamatot eleget, csak éppen legfőbb születési hibáját nem kifogásolták. A figyelmetlenséget némiképp menti, hogy a felsőoktatási törvény ezer más, politikailag látványosabb sebből is vérzett, például két lábbal tiporta az egyetemi autonómia intézményét. Nem véletlen, hogy a szöveg az Alkotmánybíróságnál landolt, méghozzá a köztársasági elnök – mint ismeretes, „civilben” jogászprofesszor – kezdeményezésére.
Ráadásul a bolognai folyamatról szónokló minisztérium által a fenti színvonalon megidézett EU árnyékában újabb elbocsátási hullám söpört végig a végsőkig ellehetetlenített felsőoktatáson. (A korábbi tömeges elbocsátások is a szocikhoz és liberálisokhoz fűződnek, értékrendjük nagyobb dicsőségére.) Az elmúlt tizenöt évben a diákok száma háromszorosára nőtt, a tanároké viszont szinten maradt. A tanórák lerövidültek, a nyelvoktatás kiszorul, a krediteket vadászó diákok maguk is űzött vadként, egymástól elidegenedve loholnak az állatorvoslástól a hermeneutikáig mindent oktató egyetemek folyosóin. Igen, ma már szinte bármelyik tudományág megfér bármelyik egyetemünkön. Nem csak a középkori „universitas” fogalom erőszakolt újjáélesztése következtében, hanem azért, mert a végsőkig megalázott tanárok egymásnak helyet szorítva próbálják túlélni miniszterük hagymázos lázálmait.
Mindeközben az EU-t nem csak szólamokban megbecsülő diákok Bécsbe és Londonba indulnak, az ottani, szét nem vert egyetemekre. Hogy többnyire visszajönnek? Az már nem az oktatási miniszter baja.
Hanem a foglalkoztatásukért felelős miniszteré.



Kapcsolódó letölthető archív fájlok:
UFi 2005. július (1436 kbyte)


Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”