Bárdi Nándor: „A határon túli közösségek esetében hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni az adott ország mindennapi realitásait”
Jövõképek határon innen és túl (2004. július) A romániai helyhatósági választások kapcsán kerestük föl Bárdi Nándor történészt, a Teleki László Intézet főmunkatársát. Lapunknak adott interjújában a szakember hálózatokról, egységről és egységbontókról beszélt, de szóba került Bethlen Gábor és a lehalkított Duna Televízió is. Nemrégiben helyhatósági választások zajlottak Romániában, s nehéz eldönteni, hogy van-e egyáltalán magyar szervezet, amely nyertese a megmérettetésnek. Gondolok itt az „egységhívőkre” és az „egységbontókra” egyaránt. – A kisebbségi politizálás párosul egy sajátos egységfelfogással és az etnikai pártokra és választási helyzetekre jellemző demokráciadeficittel. A mai erdélyi egységvitákban az egyik kulcskérdés, hogy a romániai magyar eliten vagy ténylegesen az adott magyar kisebbségi társadalmi csoporton belül vannak-e a szakadékok. Avagy az egyébként is rétegzett társadalmi érdekek és vélemények becsatornázását, azaz a demokratikus akaratképződés intézményesítését meg tudták-e az eliten belüli csoportok oldani? Tehát 15 év után egyre nyilvánvalóbb, hogy a magyar kisebbségi politikai pártok maguknak vindikált közösségi reprezentáció (önkormányzati szerep) és az országos politikai érdekvédelem (pártpolitika) nem működtethető együtt – az egyensúly személyi vezetői alapon nem tartható fent. Romániában lehet azon vitatkozni, hogy győzött/nem győzött/hol győzhetett volna az RMDSZ, de számomra inkább az a nagy kérdés, hogy képes-e a párt szűkebb vezetése szembenézni az új jelenségekkel. Az MPSZ körüli választójogi vita során teljesen megfeledkeztek arról, hogy az új helyzetnek a legnagyobb vesztese a romániai helyi társadalmak önszerveződése, a civil társadalmi szféra. Új jelenség, hogy egyre több helyen indítottak magyar jelölteteket a román pártok, és az előző választásokhoz képest többszörösére nőtt a rájuk adott szavazatok száma. Nem tudjuk, hogy mennyi lehetett az előbbitől függetlenül a nem etnikai alapon szavazók száma, de minden bizonnyal ez is megnőtt. Ahogy Romániában, a Partiumban kézzelfoghatóvá vált a román nemzetiségű RMDSZ-es polgármester-jelöltre adott szavazói kör is. Fontos jelzés ugyanekkor, hogy az RMDSZ politikájával szemben állók közül csak Szász Jenő volt képes nyerni Székelyudvarhelyen. De ő is jórészt a gyengécske, messziről – Verestóy Attila által Bukarestből – irányított RMDSZ-kampánynak és a hajrában megjelenő – és a várost lenyűgöző – Orbán Viktornak köszönhetően. Persze cinikusan azt is mondhatnám, hogy ezzel is Markó Béla járt jól, hisz Szász saját elvbarátai körében sem a kooperatív-demokratikus munkastílusáról híres. Nagy kérdés, hogy vajon a magyarországi jobboldal továbbra saját értékrendjének erdélyi intézményesülését látja-e ebben a (protest-gyűjtő jellegű) mozgalomban. De a legsúlyosabb kérdés, hogy egy sajátos modernizációs pályára lépett kisváros közintézményeinek súlyos problémáit, a polgári okoskodó közösségek problémáit senki meg se parittyázza. Udvarhely amúgy is egy külön magyar világ, ahol a lehalkított Duna Televízió mellett szól a román lakodalmas, a manele, de ennek ellenére mindenki budapesti minták szerint igyekszik berendezni a maga életét. – Mennyiben térnek el egymástól a határon túli magyar elitek jövőképei? – A jövőképkonszenzust fontosabbnak tartom az úgymond „egységbontás” hangsúlyozásánál. A stratégiai jövőképek most jelentősen eltérnek, de nemcsak az elitek, hanem az egyének szintjén is. A két napirenden lévő politikai kulcsprobléma a kisebbségi magyarság fogyása (asszimiláció, migráció, demográfiai folyamatok) és az integrációs problémák (viszony a többségi társadalomhoz, az anyaországhoz, a kisebbségi társadalom önszerveződéséhez), belegyömöszölése az autonómiaakarásokba. A kisebbségpolitikai elit szövegei arra koncentrálnak, hogy miként sikerülhet lebontani a közép-európai nemzetállami kereteket. Szlovákiában, a felvidéki magyar közösségben például két fő koncepció él egymás mellett, az egyiket Duray Miklós képviseli. Leegyszerűsítve: szerinte a felvidéki magyarság egy tíz és fél milliós közösség regionális csoportja, egyértelmű anyaországi orientációval, egyik fő feladata pedig a nagyobb magyar közösség által támogatva a szlovák nemzetállami törekvések visszaverése és azzal szemben regionális intézményes pozíciók kiépítése. A másik elképzelés Bugár Béla és Szigeti László nevéhez köthető: szerintük a kisebbségi társadalomnak és kisebbségi elitnek az adott ország modernizációjában érdekelt elitekkel kell kiegyeznie. Magáévá kell tenni a modernizációs stratégiákat és ezekkel az erőkkel összefogva kell hárítania a nacionalista támadásokat. Mindkét álláspontban van ráció, azonban az RMDSZ példája figyelmeztethető lehet. Mi történik akkor, amikor egy adott kisebbségi társadalom elitje az előrelépéshez szükséges források előteremtése miatt túlságosan odaláncolja magát egyik vagy másik többségi érdekcsoporthoz? A „kényszerű öncélúság” Markó Béla képviselte politikája akkor lehet eredményes, ha mondjuk az RMDSZ el tudja játszani a finnországi Svéd Néppárt szerepét, amely gyakorlatilag mindig a kormányzó párttal kötött koalíciós szövetséget. Jelen pillanatban még nem tudjuk, hogy hosszú távon sikeres lehet-e az RMDSZ stratégiája, a veszélyek azonban látszanak. – Hogyan látja a magyarországi politikai eliteknek a kisebbségi magyar társadalmak pluralizálódásához, önszervezési kísérleteihez való hozzáállását? – Mivel az MSZP-nek a kérdés nem törzstémája és nem is igen hoz szavazatokat számára a magyarságpolitika, nem lép fel kezdeményezően a párt és a kormányzat. A másik viszonyulás a Fideszé, amelyet a nemzeti reintegráció stratégiájának szokás nevezni. Ebben a megfontolásban az összmagyar nemzeti érdek központja egyértelműen Budapest. S döntően Duray Miklós nemzetpolitikai koncepcióját képviselik. Ez a kétfajta álláspont meghatározza a kormányzati ciklusok magyarságpolitkáját. Csakhogy az utóbbi években itt magyarságpolitika alatt nemcsak biztonságpolitikai, illetve társadalompolitikai kérdésekről, hanem egyre inkább pártpolitikai viszonyokról van szó. Az MSZP érdekeit már szóba hoztam. A Fideszen belül jelenleg az lehet fontos dilemma, hogy az általa létrehozott kedvezménytörvény és leánykori nevén: státusz irodák fontosak-e most. Ez a – gépkocsikkal, irodákkal felszerelt, magyar állam által fizetett alkalmazottakkal működtetett – rendszer ugyanis az RMDSZ önkormányzati kampányát, és nem a Fidesszel szövetséges politikai erők szervezését segítette. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az utóbbi két évben mindkét nagy párt megpróbálja erőteljesen befolyásolni az erdélyi magyar közéletet és a nyilvánosságot. Az utóbbi pedig lényegében nem tudott a budapesti vélekedésekkel, megmondókkal szemben hatékony helyi válaszokat megjeleníteni. – Milyen gazdasági-politikai erőcsoportokkal számolhatunk a határon túli magyar közösségeknél? – Afeletti örömünkben, hogy Budapesttől két, öt vagy éppen tíz óra utazás után is magyar nyelvű, magyar kultúrájú közegben vagyunk, hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni az adott ország mindennapi realitásait. A határon túli közösségek – ha már önálló társadalmi szerkezetként fogjuk fel azokat – alrendszerekből állnak: a politikai érdekvédelem intézményei, az önkormányzati pozíciók, az egyházi intézményrendszer, a magyar nyelvű média, a civil társadalom közösségei, miközben megalkotják a magyarul beszélők intézményes szféráját, ezer szállal kötődnek a többségi társadalom különféle csoportjaihoz, és működésüket az ún. magyar hagyományoknál jobban meghatározza az adott ország jogi, politikai, társadalmi, problémamegoldó mintarendszere. Az oktatási intézmények és az ún. magyar gazdasági-vállalkozói csoportok esetében pedig ezek annyira meghatározóak, hogy félve tekinteném egy kisebbségi társadalommodellben ezeket is önálló kisebbségi intézményalrendsze-reknek. A 21. században bizonyos fokig értelmetlen a magyar/nem magyar vállalat, vagy éppen tőkeexport fényében szemlélni ezeket az országokat. Hiszen a térség kapitalizációjában egyedülálló szerepe van a multinacionális csoportok tőkebefektetéseinek. Ettől függetlenül sok múlhat a helyi magyar eliteken. Ha a négy nagyobb – még magát kisebbségi társadalomnak tekintő – magyar kisebbségi elit szerveződését áttekintjük, nagyon leegyszerűsítve a különböző nemzetközi szakértői anyagokból, a következőt látjuk: Kárpátalján önálló, helyi, magyar gazdasági érdekcsoportokról nem beszélhetünk, ott a kijevi illetve ungvári politikai-gazdasági csoportok kis magyar vonással színesített helyi harcát figyelhetjük meg. A Vajdaságban szintén nem alakult ki önálló magyar vállalkozói érdekcsoport-szövetség és inkább nyugati befektetők helyi elosztóiként vagy a szerb üzleti élet helytartóiként látunk magyar vállalkozásokat. Önálló és egyre erősödő szereplőnek az önkormányzati pozíciókkal is rendelkező politikusok tűnnek. A Felvidéken viszont megjelent egy fiatal technokrata réteg, amely gazdasági befolyását néha politikai hatalomra konvertálja; őket leginkább Világi Oszkár nevéhez köthetjük, az MKP Országos Tanácsán belül és a magyar önkormányzatoknál azonban egyértelműen nincs többségük, de az MKP kormányzati pozícióiban a kapcsolódó gazdasági projekteket ez a hálózat határozza meg. Jóval strukturáltabb a helyzet Erdélyben, többfajta tömörülés létezik az RMDSZ-en belül és körül, amelyek egyben más-más román politikai-gazdasági csoporthoz vannak becsatornázva. A Verestóy Attila nevével fémjelezhető lobbi Hargita és Kovászna megyében erős, elsősorban a fa- és színesfémiparban, valamint ingatlanban és a médiában is érdekelt, emellett erősek a pozíciói a helyi közigazgatásban. Verestóy szoros kapcsolatokat ápol a kormányzó PSD moldvai lobbijának erős emberével, az RMDSZ-kapcsolatokért is felelős Viorel Hrebrenciuc-kal. Borbély László, az RMDSZ kormányzati ügyekért felelős ügyvezető alelnöke erős gazdasági pozíciókkal rendelkezik Marosvásárhelyen, és a megyében szoros az együttműködése a román kormánypárt Viorel Chiriac vezette Brassó megyei szervezetével, valamint kitűnő a kapcsolatrendszere a román médiában. Nagyváradon, a Partiumban a szoros magyarországi kormány- és pártkapcsolatokkal rendelkező Mudura-csoport a meghatározó, a Szövetség apparátusából többek között Kiss Sándor Bihar megyei RMDSZ-elnököt lehet ideszámítani. Az előbb felsorolt csoportok több tízmillió dollár értékű befektetésekben érdekeltek, hozzájuk képest jóval kisebb és lazább a Takács Csaba ügyvezető alelnök nevével is fémjelzett kolozsvári lobbi, amely a készülő észak-erdélyi autópálya körüli befektetésekben, informatikai vállalkozásokban, az ingatlanpiacon stb. érdekelt. A magyarországi jobboldalhoz kapcsolódó gazdasági érdekcsoportok ereje jóval kisebb, néhány Szász Jenő körül csoportosuló székelyföldi vállalkozót számíthatunk ide, a gazdasági potenciáljuk azonban csak néhány millió dollárra tehető. – Hol húzódik a határ az érdekkijárás és az érdekérvényesítés között? Nem fenyeget-e az a veszély, hogy a Bethlen Gáborra hivatkozó, kompromiszszumcentrikus politika elzüllik, korrumpálódik? – Az említett erdélyi kapcsolatrendszerek már a román politikai világon belüli képződmények, de nem lenne szerencsés őket élből elítélni, hiszen Magyarország hasonlóképpen át van szőve hasonló lobbiérdekekkel, bár összehasonlíthatatlanul nagyobb politikai és intézményes kontrollal párosulva. Probléma ott van, ha a társadalmi „közjó” megnevezése is ezen csoportok kizárólagos monopóliuma. Erről azonban nincs szó, inkább az érdekcsoportok, a régiók, az anyaországi pártok és a romániai pártok közti lavírozás a jellemző. Ezeket a folyamatokat Markó Béla integrálja, lényegi, intézményesített kontroll nélkül – mindenesetre ez látszik az én külső és távoli pozíciómból. Történetiségében – ahol azért biztosabban mozgok – azonban a mai viszonyokat alapvetően átalakító folyamatok látszanak. A német és magyar kisebbségtörténetből látjuk, hogy ha a kisebbségi társadalom elitjét meghatározó érdekcsoportok gátolják a társadalmi alrendszerek önmaguk logikája szerinti munkáját, vagy ha a közösség politikai érdekérvényesítését végző párt rátelepszik a társadalomra, akkor annak a belső kontrollmechanizmusai, vezetőkiválasztása és legfőképp valóságképe is eltorzul. Például a politikamentes civil szerveződés, mondjuk a cserkészek munkáját csak akkor hajlandó finanszírozni a politikai párt, ha azok cserébe támogatják őt. Ha nem, akkor a kisebbségi közösségnek szánt forrásokhoz sem juthatnak hozzá. S ha az ifjúsági mozgalmakban már eleve felsőbb politikai forráselosztó elvárások szerint történik a vezetőkiválasztás, hogyan folytatódik ez a politikai pártban? De ez már elvezet minket ahhoz a kérdéshez, hogy maga a kisebbségi társadalom miként működhet a többségi társadalom normái szerint. Csak egy példa: Romániában általában „rásegítenek” az érettségi vizsgákon (s ezt mindenki tudja). Ha egy magyar gimnáziumban szigorúan ragaszkodnak a teljesítményekhez és szigorúan követelnek a tanárok, akkor saját diákjaikat hozzák nehéz helyzetbe, hiszen másutt a rosszabb teljesítményre is jobb jegyet adnak. Ha viszont a tanárok azt mondják, hogy „nem buktatom meg ezt a magyar diákot, mert szolidáris vagyok vele”, azonnal egy nem teljesítményelv alapján működő habituális világot szolgálnak ki, s nem egy teljesítményközpontú, a polgári értékeket belsővé tevő szemléletet honosítanak meg. S ez folytatódik az egyetemen, legyen az állami, magán- vagy épp magyar állami támogatású alapítványi keretek között. Ahogy a politikában nem működnek a direkt kontrollmechanizmusok, úgy a kisebbségi társadalomban sem erős a szakmai, közéleti kritika intézményessége. Ez legfeljebb a sajtóvitákban csapong, különösebb következmények nélkül. Mielőtt még rákérdezne a bűnbakokra, tisztáznom kell: pusztán azt gondolom, hogy a jelen kisebbségpolitika és közéleti konstellációi egyáltalán nem néznek szembe ezekkel a folyamatokkal. A tartalom nélküli formák világa elleni küzdelem még az értelmiségi közbeszédből is hiányzik. Az erdélyi szellemi élet koncepciózus alakjai eltűntek a közéletből, például Szilágyi N. Sándor vagy Bakk Miklós elemzései visszhangtalanok. A Magyarországon gyakran társadalommentő példaként emlegetett Böjthe Csaba, Kató Béla, Gergely István, Vetési László gyakorlatilag az erdélyi közszellem perifériáján van mind a mai napig, belső társadalmi elismertségük alacsony. Tehát nagy kérdés az, hogy a mai Kárpát–Balkán régióban kialakuló, két különböző, a nyugati mintákat követő, szerződésszerű, teljesítményelvre épülő politika-gazdaság-civiltársadalmi/szakmai érdekegyeztető szerkezet (Magyarország, Szlovénia, Szlovákia) vagy az utóbbi tényező nélküli, az állami ellenőrzést és újraelosztást preferáló, teljesen más szerkezet része lesz a romániai magyarság. Persze ne higygyük el azt, hogy Románia társadalmi fejlődésében meghatározó volna a kisebbségi magyarság, pusztán azt kellene végiggondolni, hogy miként lehetne az adott országon belül készségekkel, teljesítményekkel a modernizációs folyamatokon belül minél jobb pozíciót betölteni. Alkalmi alkukkal, elhanyagolt közösségi szolidaritással, korszerűtlen önkormányzatokkal, funkcionális analfabéták és szakképzetlen egyetemisták tömegeit kitermelő intézményekkel ez nem sikerülhet. – Hogyan segítheti Magyarország a határon túli kisebbségek boldogulását? – A társadalom mérnöke szerepben tetszelgő filológusként az volna a szívem szerinti válasz, hogy tessék venni a fáradságot és elolvasni Szarka László vagy jómagam könyvecskéjét. Az utóbbiban röviden – hogy a médiamunkás és a politikus is megértse – össze van foglalva több mint egy tucatnyi, szakértők által elindított, kezdeményezett kisebbségitársadalom-építő illetve tudásbeviteli célprogram. De mit várjunk a politikától, ha a szakújságírókat sem érdekli? Hiszen így nem lehetne a senki által nem tisztázott nemzetstratégia-hiány miatt aggódni. Komolyra fordítva a szót, mára világos lett, hogy a határon túli magyarság jövője munkaerőpiaci pozícióitól függ. Ezek pedig nem jók, de komoly tudásbeviteli programokkal lehet változtatni. A pártpolitikai retorikából kilépve be kell vallanunk, hogy a demográfiai tendenciákkal, a vegyes házasságokból szinte ma már törvényszerűen következő asszimilációval nincs mit kezdeni. Talán az első lépés a pártpolitikai logikákból való kilépés lehetne, a Maért-szakbizottságok beindítása és a támogatási rendszer EU-kompatíbilis reformja. Talán Magyarország regionális politikájának kigondolása és ennek intézményes kiépítése az EU keretein belül lehet most egyfajta kapaszkodó.
|