Kormányzati támadás az egyházi intézmények ellen
Az esélyegyenlõségrõl (2004. december) Az utóbbi időben mintha erősödne az egyházak közszolgáltatásainak kritikája. Természetesen főleg a média oldaláról lehet ezt a kritikát érzékelni, azonban egyfajta sajátos kritika az is, ha ezen szolgáltatásokat a finanszírozási oldalról piszkálják. Márpedig piszkálják, menetrendszerűen. Talán nem túl nagy bátorság kimondani, hogy mindezek a jelenségek az egyházak kapzsiságának sugalmazását szolgálják. Az egyházak viszont nem voltak képesek ebben a vitában érthető módon kommunikálni, valójában miről is szól ez a történet. Így hát: miről is. A szolgáltatások alapvetően magánjellegűek (private services) vagy közszolgáltatások (public services). A közszolgáltatás olyan szolgáltatás, amelyről a kormányzat úgy gondolja, hogy amennyiben nem támogatja részben vagy egészben előállítását, akkor nem, vagy nem kielégítő mértékben/minőségben valósítják meg a magánszolgáltatók. Ebből több fontos következtetés adódik. Az első, hogy a közszolgáltatás fogalmának nem része az, hogy állami, önkormányzati vagy köztulajdonban álló intézmény végezze: közszolgáltatást nyújthat központi kormányzat (pl. igazságszolgáltatás, honvédelem) és nyújthat az önkormányzat (pl. alapfokú oktatás). Ezeket együttesen állami szolgáltatóknak nevezzük, de nem azért, mert közfeladatot látnak el vagy mert közpénzből finanszírozzák őket, hanem azért mert állami-kormányzati-önkormányzati vagy röviden: köztulajdonban lévő ingatlanban valósítják meg a szolgáltatást (önkormányzati iskola, állami börtön), állami-kormányzati-önkormányzati vagy röviden: közalkalmazottak nyújtják a szolgáltatást. (A közalkalmazottak rendkívül heterogén csoport: ott találjuk a köztisztviselőket, akik a minisztériumokban és az önkormányzati hivatalokban dolgoznak, a rendészeti szervek tagjait, a bírókat, az ügyészeket, és természetesen legnépesebb rétegüket: a jogi terminus szerint is közalkalmazottakat, a kórházi ápolótól az iskolai tanáron át a könyvtárosig.) Azonban nem csak az állami intézmények láthatnak el közfeladatot, hanem többek között a piacon versenyző vállalatok is. Például a csatornázási vállalat vagy a közparkokat rendben tartó kertészeti cég. A közfeladatok piaci vállalkozásokon keresztüli megvalósítása ellen az a legfőbb kifogás, hogy a megtermelt nyereségük egy részét osztalék formájában kivehetik a vállalkozásból. Másrészt, amennyiben nem érvényesül szigorú kontroll, a közszolgáltatások árait extraprofitot biztosító magasságba emelhetik, s ez nem közérdek. A közfeladatok ellátásában továbbá részt vállalnak a non-profit szolgáltatók is. Sajnos, ezen a területen uralkodik a legnagyobb fogalmi káosz: manapság civileknek nevezik őket; nem tudni, hogy az egyházakat vagy a segélyszervezeteket hova soroljuk; mi a helyzet a közhasznú társaságokkal, stb. A nonprofit szolgáltató arról ismerszik meg, hogy nyereségét viszszaforgatja a szolgáltatás fejlesztésére. De miért is bízzunk közfeladatot nonprofit szolgáltatóra? A szakirodalom több érvet is említ a kereslethez való rugalmasabb alkalmazkodástól az uniformizált állami-önkormányzati ellátás kiegészítéséig. Ezért került elő a bűvös „szektorsemlegesség” kifejezés, amely anynyit jelent, hogy azoknak a közszolgáltatásoknak az esetében, ahol az állam megengedi, nonprofit szolgáltatók is versenybe szállhatnak, és ekkor ugyanolyan szintű támogatás illeti meg őket, mint állami-önkormányzati tulajdonú társaikat. Az eb sírhantját ott kell keresni, hogy bár látszólag az ágazati (szociális, oktatási stb.) kerettörvények mindegyike rögzíti a szektorsemleges finanszírozás elvét, a költségvetési finanszírozási szint nem fedezi a közszolgáltatások működtetésének költségeit egyetlen közszolgáltatás esetében sem. A bölcsődék fenntartásához az állam a költségek negyedét, általános iskolák fenntartásához a költségek felét, idősotthonok fenntartásához a költségek kétharmadát adja át a fenntartóknak, legyen szó önkormányzati, egyházi vagy más nonprofit fenntartóról. Ezt a minden fenntartónak ugyanakkora összegben járó, de a valós költségeket messze nem fedező juttatást nevezzük normatívának. Akkor hogyan lehetséges, hogy állnak még iskolák, bölcsődék, idősotthonok? Úgy, hogy a fenntartók a zsebükbe nyúlnak és kifizetik a költségeknek az állam által nem finanszírozott részét, vagy amennyiben a jogszabály megengedi (pl. idősotthonok esetében) a felhasználótól (gondozottól, diáktól, kisgyermek szüleitől) térítési díjat kérnek. Nyilvánvalóan, hogy azokon a területeken, ahol a normatíva a költségek alacsony hányadát fedezik és nem kérhető térítési díj (tipikusan ilyen a bölcsődei ellátás), a fenntartónak jelentős összegeket kell saját zsebéből a szolgáltatás működtetésére fordítania. Így az is érthető, hogy az ilyen közszolgáltatásokat nem szeretik a fenntartók, és igyekeznek azokat leépíteni. Aligha magyarázható a gyermekszám csökkenésével, hogy az elmúlt másfél évtizedben a bölcsődei férőhelyek száma 65 ezerről 25 ezerre csökkent. A nonprofit szektor egy-két magánbölcsivel képviselteti magát. És ezt a helyzetet jellemzi, hogy létezik olyan megyeszékhely (!) Nógrádban, amely egyáltalán nem tart fönn bölcsődét. A kulcskérdés azonban az, hogy miből is fizetik a fenntartók a költségeknek a normatíva által nem fedezett részét. Természetesen saját forrásaikból. Az önkormányzat saját forrása a helyi adóból, a személyi jövedelemadó visszaosztásából és más hasonló közpénzből származik. Az egyházé és más nonprofit szolgáltató saját forrása adományokból. Azt hiszem, tapintható a különbség: az önkormányzatok közpénzt használ(hat)nak fel a működés hiányainak fedezésére, a nem állami szolgáltatóknak azonban nem áll rendelkezésére ilyen forrás. Milyen esélyegyenlőség meg szektorsemleges finanszírozás az, ahol az egyik fenntartónak teljes egészében fedezzük a működését, a másikat pedig magára hagyjuk? Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az önkormányzatok rendelkezésére álló említett kiegészítő források is apadnak évről évre, ezért ők is egyre nehezebben tudják finanszírozni szolgáltatásaikat. De ez még mindig jobb helyzet, mint a magára hagyott egyházi és civil szolgáltatóké. Érthető tehát, hogy az egyházak miért küzdöttek a normatíva kiegészítéséért. Szektorsem-leges finanszírozást, tényleges versenyhelyzetet és esélyegyenlőséget szerettek volna. És a kiegészítő normatíva bevezetésével el is érték céljukat. Egy felelős kormányzatnak tehát nem lehet célja ennek a vívmánynak a csonkítása, ellenkezőleg: meg kellene fontolni más nonprofit szolgáltatók számára való kiterjesztését is.
|