Tényleg, ez most komoly?!
A posztolók (2004. december)
Azért azt le kell szögezni, hogy tisztességesen feltöltötték a Papp László Budapest Sportarénát a rajongók. Na, nem volt teljesen tele, de megnézném én azt a magyar sztárt, aki ajándékbiléták nélkül degeszre tömi az idétlen nevű, de jól sikerült csarnokot (természetesen nem a néhai bokszfenoménnal van bajom). Gyűlünk, mondom, szép számmal, tényleg halk zene szivárog, aztán előpattan a rojtosra kopott, poptarisznya-szemű B. Tóth Laca, és egyenkénti taps-provokátorként elénk hívja a zenekart. És akkor ott állnak ők, egy fura, letűnt életérzés huszárjai. A színpadon posztolnak az Apostolok. Nehéz a boldogságtól búcsút venni, hát múlt idők negédes cukorgrupja, az Apostol íme, bemutatja új lemezét, és újra elhúzza régi, legglukózusabb nótáit. Boldogság sziget, ez a címe, szép, bár kötőjel híján némileg nyelvhelytelenül írt cím ez – nomen est omen: a hangszórókból csordogáló boldogság sziget-jelleggel ömlik szerteszét, bennünket valahogy kikerül. A Zeneakadémiát végzett pazar billentyűs, Németh Zoltán nagyot birkózik a narrációkkal – az mindig beszédes tény, és a belső erőegyensúlyról sokat elmond, ha nem a frontember tartja népével a kapcsolatot – szegény, ekkora kétvállak után mindig zongorázni, aztán újra nekigyürkőzni… Pár szót a többiekről: basszusos ember szinte az öltözőből játszik, szégyenlős a szentem, mintha egy jobb balatoni véndéglátóegység teraszáról stírölné a pakli cigit; a szólós kezébe ugyancsak kár Fender- meg Ibanez-csúcsmodelleket adni, csak az énekelt dallamok oktávváltós, ropogtatós-sikítós pengetgetésére futja. A kalapos ikon, az éttermes Meződi sírból kikeltő tenorja, ezt ne hallgassuk el, elképesztően intakt, magas b-kkel, h-kkal is elbánik. Ám amikor a vendégként betotyogó Szenes Iván egy poénszámocs-kát gügyög és tapogat a zongorán, az öreges fahangon, s a többé-kevésbé eltalált három akkordon át mégis egy személyiség csillan elénk. Hoppá, most kigyúrt fiatal fickók húznak ki a küzdőtérről, lám, más se bírja a mindenhonnan ismerős, csöpögős slágerpanelek zúgását. Aztán megint látjuk őket, fejenként két pár fél literes, horpadós poharú sörrel egyensúlyoznak vissza a széksorba. Kell a drog a giccspapákhoz. Tényleg, ez komoly? – teszi fel partnernőm a kérdést. Vagy KFT-számok ezek? „Nem az a fontos, ami volt/Csak az a fontos, ami van/De az az igazán fontos, ami lesz.” Az egyik, általam teljességgel ismeretlen, öreg blődlijükre pedig zavartalanul rádudorásszuk a Nehéz a boldogságtól búcsút venni c. örökbecsűt: íme, így kell magunkat jogdíjtisztán lerabolni. Mikorra a nagyképűségtől alig látó B. Tóthtal tele a poptarisznyánk, s már a torkunkon kapar a mézízű 1-4-5-1-es harmóniaverkli, gyors döntéssel elindulunk. De nem táncolni, le, mint többen hiszik, teszik is. Csak a színpadon posztolók elől a nagyajtó felé. Lám, nem is olyan nehéz a boldogságtól búcsút venni.
|