Nagy bukás nagy sikere
Túl a Tolerancián (2005. február)
Ahogy nálunk még senki se merészelte filmre vinni Kádárt – Nagy Imre miatt is meghurcolásszák Mészáros Mártát –, úgy még feltűnőbb, hogy hatvan évvel a Führer öngyilkossága után forgatja a német filmgyártás első komoly opuszát a pusztulásba Vezetőről. Ennél csak az váratlanabb, hogy míg ezt a sort írom, a százezredik néző is jegyet váltott a terjedelmes, lányoknak pisiileg szinte áthidalhatatlan hosszúságú filmdrámára 2005-ben, Magyarországon. Ne tegyünk úgy, mintha nem értenénk. Mármint, hogy a világháború üszkös maradékain magát összekapargató, elfalazott Németországnak volt is egyéb baja, mint háborús filmeket, pláne Hitler-elemző műveket eszkábálnia. Inkább a szénhiánnyal csatáztak; a Marshall-pénzt se arra adták, hogy szembenézzenek saját, félmúlt történelmükkel. Maradt a monoton mea culpa. Így viszont elszenvedhették a dicső Moszfilm emberevő-fasiszta műremekeit – szegény NDK-sok még tapsoltak is Szergej Bondarcsuk soros hőstettének, amint egymaga, foga közt tartva a szikratávíró kábeldrótjának elvágott végeit, ezerkilencszáznegyvenöt gonosz arcú nácit kaszabol le dobtárasával. Úgy látszik, ennyi (még az egyesítés után is jó tucat esztendő) kellett, míg a kemény fejű rendező, Oliver Hirschbiegel – auf einen Blick-re szakasztott protonáci – csak keresztülverekedte magát letargián, túltolerancián s a germán nemzettudat ma is kormos üledékein, és mégis megcsinálta a filmet Berlin, és az egyszemélyi vezető elestéről. Az első filmes farkasszemnek vagyunk tanúi – de nem ez volna a normális? Inkább két fantasztikus szupergagyi, mint egy tisztességes történelmi dráma? 2002-ben hunyt el Traudl Junge, Hitler titkárnője, akinek emlékírása nyomán forgattak a műbunkerben. Eredetijét a Kancellária épülete alatt még a győztesek robbantották be – szó, mi szó, tökéletes kulisszát készített a díszlettervező. Helyes lány Alexandra Maria Lara, a titkárnő is, ám a filmen és a moziban mindenkit Adolf Hitler érdekel. Biztos perverzió, de legalábbis újfasiszta behajlás a pénztárablakba, amint ezernél bőven több forintot adsz, hogy Főgenyót a törzskarával láthasd. Mégis, legjobban Goebbels gyermekeinek mérgezésén dühöngsz majd. Bruno Granz zseniális. Nincs rá jobb szó, talán csak, hogy majdnem az. Hogy külsőleg alteregóként ijesztegethetné a plecsnimellényes orosz háborús veteránokat, nyilván a sminkművészet érdeme is. Az ellesett mozdulatok, ritka, de finom, emberi gesztusok, a szellem bomló állapotának jól eltalált ritmusa és jegyei viszont őt dicsérik. Szájbarágott, parkinsonos közelik, híres stadionbeszédek rekedten üvöltő színe szűk bunkerkamrák másfél méterén: ezek pedig a film túlzásai. De, hogy látni kell A bukást, sőt érdemes is, vitán felüli. És az is, hogy százezren már odaát vagyunk a történelmi tények közt, túl a túltolerancián.
|