BKV-érzés
A tömegben maradás törvénye (2005. február) „Menjé má arrébb! Nem látod, hogy nem látok, te köcsög!” – szólít meg a buszvezető. „Elnézést, buszvezető bácsi!” – szólítom meg én. És igaza van, teszem a szívemre a kezem húsz év távlatából. Mert egy életre megtanultam akkor, hogy az ember ne bámészkodjon az első ajtónál. Persze kicsit a BKV-tól is elment a kedvem. De hát, az ember ne jó kedvében utazzon! Egy pesti gyerek életében az, hogy rászoktatják a BKV-ra, legalább olyan fontos, mint a biliztetés. Az önállóság egy fontos állomása. Aztán a jármű maga az életkori tolómérő, meddig kell megkérni a nénit-bácsit, hogy jelezzen, mikor tudunk már önállóan lábujjhegyre állva a kapaszkodó segítségével jelezni, mikor sikerül először a többieken átnyúlva másfél méterről jeleznünk tömegben, iskolatáskával. Természetesen ezek a kondíciók a hazánkban oly népszerű Ikarus Classic buszokra érvényesek. Aztán persze, folytatódik a korfa a buszon. Mikortól kezdve nem kell összerezzenünk, ha jön az ellenőr, mert hát ugye amióta keresünk, van bérletünk, de elevenen élnek még bennünk azok az élmények, amikor az otthonról buszbérletre kapott pénzből inkább a kocsmafilozófia-órákat fizettük, és közben rettegtünk a büdös szájú ellenőröktől. Aztán amikor inkább az újságot olvassuk ahelyett, hogy a csajokat néznénk, amikor először idegesíteni kezdenek a hangoskodó iskolások, amikor először adják át a helyüket a gyerekek, amikor már szeretnénk, ha átadnák a helyüket a gyerekek, amikortól az jelenti az egyetlen sportot az életünkben, hogy a buszon az üres helyeket vadásszuk. Ebből is látszik, hogy az élet egy nagy utazás. És tetszik, nem tetszik, nekünk a BKV jutott társnak ebben a nagy kalandban. Ezt persze ők is tudják. Ezért mi is, ők is kialakítottuk a túlélési stratégiákat. Tudjuk, melyik napszakban kik utaznak. A hajnali órák a nagyon korán kelő, álmos arcú melósoké, bár ezt igazán csak néhány homályos emlékű hajnali hazatérésünk tapasztalata alapján gondoljuk. Aztán jönnek a diákok és a közalkalmazottak. Aztán a köztisztviselők, aztán azok a fiatalos irodában dolgozók, akiknek 10-től kezdődik a nap. 10-14 óráig a BKV egyértelműen az egyetemisták és a nyugdíjasok találkozóhelye. Aztán 14 órától újra az iskolások az urak a buszokon, majd 4 után elkezdenek hazaszállingózni a melósok, meg a közalkalmazottak és köztisztviselők, akik a hazafelé útra családanyának öltöznek nagy cekkerekkel. Este 7 felé megfordul az irány. Megint befelé mozdulnak azok, akik otthon nem találják a helyüket. Néhány középkorú pár színházba megy, a többiek meg randizni, kocsmázni, moziba. Este 10 után már oldódik a hangulat, és amilyen ritkán járnak a buszok, olyan sok a részeg rajtuk. Az éjszakai buszok pedig már sokszor a buli utáni after party szerepét töltik be. Vannak, akik a kocsmában hallott viccüket akarják mindenáron megosztani a többiekkel, vannak akik még tesznek egy utolsó kétségbeesett kísérletet a csajozásra, persze a feleslegesnek tűnő udvarlási sallangokat mellőzve, és vannak akik egyszerűen magukba fordulva tesznek meg néhány kört a busszal, míg valaki fel nem ébreszti őket. „Hé haver, szájjá má le, teljesen összehánytad magad.” Az emelkedett éjszakai hangulatnak természetesen az is oka, hogy ebben az időben meglehetősen kevés ellenőrrel találkozni. Egyszer például az egyik utastársam, akit a 6É-n éjszakai álmából keltettek fel az ellenőrök, meglepődve mindössze annyit tudott mondani: „Mi ez bazeg, jelmezbál?” És ha már az ellenőröknél vagyunk, ők mindenképpen fontos részei a BKV-s folklórnak. Tetteiket, egyéniségüket, sorsukat már sokan megénekelték. Lásd Bëlga együttes vagy a vízilovas mondóka. Nehéz lenne újat írni róluk. Ők egyszerűen Ellenőrök. Végül, csak úgy, magunk között szólva, megszokva a ritkuló járatokat, a felvágott üléseket, az abnormális utasokat és egyáltalán ezt az egész BKV-t, azért két dolgot nem értek. Az egyik, hogy metrón miért az utolsó vonat óta eltelt időt számolják, és miért nem azt, hogy mikor jön a következő? Állítólag azért, mert erre technikailag még nincsenek felkészülve. Nos a választ a Huygens űrszonda sikeres Titán-expedíciója és azóta, hogy lassan már a legutolsó köpködős kocsma WC-jében is szenzoros érzékelők irányítják a vízöblítést, sajnos nem tudom elfogadni. A másik pedig, hogy éjszaka a garázsmenetek és a szolgálati járatok miért nem veszik fel az embereket? Azaz, miért nem lehet ezekből a buszokból egy éjszaki buszhálózatot szervezni? Munkájukhoz további sok sikert kívánva, tisztelettel:
|