Törökország menni Európa
A Félhold árnyékában (2004. november) Az Európai Unió 2004-ben két nagy horderejű folyamat végére tett pontot. Május 1-jén egyrészt sor került történetének legnagyobb szabású bővítésére, másrészt politikai megállapodás született az Alkotmányos Szerződésről, amely átfogó intézményi reformon keresztül hivatott megteremteni a kibővített Unió működőképességét és a hatékonyabb nemzetközi fellépés kereteit. Európa jövője szempontjából azonban az idei év legnagyobb horderejű stratégiai kérdésének egyértelműen a török csatlakozási tárgyalásokról hozandó decemberi döntés ígérkezik.
Négy évtized az integráció kapujában Törökország és az Európai Közösségek 1963-ban kötötték meg a társulási megállapodást, amely tartalmazta az EK-tagságra való jogosultságot, azaz a tagsági perspektívát. Ankara 1987-ben nyújtotta be hivatalos csatlakozási kérelmét, 1996-ban létrejött a vámunió az Európai Unió és Törökország között, kulcsfontosságúnak azonban az Európai Tanács 1999. évi helsinki döntése bizonyult, amely alapján Törökország tagjelölti státuszt nyert. A 2002. decemberi koppenhágai Európai Tanács-ülés végül úgy határozott: ha a tagállamok a Bizottság jelentése alapján úgy értékelik 2004-ben, hogy a tagság ún. koppenhágai politikai kritériumai teljesülnek, akkor az Unió haladéktalanul megkezdi a csatlakozási tárgyalásokat Törökországgal. Az idén október 6-án közzétett jelentés – noha megállapította, hogy több területen vannak hiányosságok – javaslatot tett a csatlakozási tárgyalások megkezdésére. Az ún. Vélemény (Avis) szerint Törökország nagy előrelépést tett a politikai reformok terén, ugyanakkor a jogalkotás és jogalkalmazás terén további lépésekre van szükség, például a szólásszabadság, vallásszabadság, a kínzás tilalma, a nők és kisebbségek jogai tekintetében. Az Európai Bizottság szerint abban az esetben, ha a jelzett hiányosságokat kiküszöböli, Törökország képes lesz teljesíteni a politikai kritériumokat. Az Európai Bizottság 2005 végétől évente éves jelentést készít az ország helyzetéről és javasolhatja a tárgyalások felfüggesztését abban az esetben, ha az emberi jogok és alapvető szabadságjogok sorozatos megsértését állapítja meg. Összetett kihívás Törökország EU-csatlakozási perspektívája stratégiai határkő az Európai Unió és a teljes európai kontinens jövője szempontjából. E határ átlépése – vagy a visszahőkölés – válaszút elé állítja az Uniót. Komoly kihívást jelent a döntés, amelynek bonyolultságát a következőkben kiragadott néhány szempont is megvilágítja. A kulturális és civilizációs értékrend, valamint az európai identitás jövője szempontjából a kockázatok összetettek. Három évtizeddel ezelőtt az „európaiság” civilizációs, kulturális értelemben is egyértelmű volt. Ezen először a nyugati kereszténységhez tartozó országokat értették, melyek kijelölték e civilizációs kör földrajzi határait. A görög, ciprusi csatlakozás nyitott a keleti kereszténység felé, Törökország csatlakozásával pedig megjelenne az első muszlim ország az európai klubban. A török csatlakozás fontos változást eredményezne az Unió belső hatalmi egyensúlyában | Ugyanakkor az egyház és az állam szétválasztására már a törököknél is korábban sor került, Atatürk a szekularizált Franciaország alkotmányos struktúráját vette át. A civilizációk összeütközésének kockázata az Európai Unión belül ráadásul már nem csupán elméleti kérdésként, hanem tényként merül fel – l. a „foulard” (fejkendő-) problémát Franciaországban, vagy akár a török és kurd bevándorlók társadalmi integrációjának nehézségeit több másik államban. A kérdés kezelésének távlatai jórészt annak fényében mérhetők fel, hogy Törökországban milyen a nem muszlim közösségek helyzete, a nem török ajkúak kulturális, nyelvhasználati jogainak érvényesülése az oktatásban, a műsorszórásban és általában a mindennapokban. Kérdéses, hogy az Unió európai önazonosságának mibenléte vajon veszélyeztetettebb-e, ha a török milliók a többi belga, francia stb. polgárhoz hasonlóan otthon gyakorolják vallásukat? Vajon a kulturális sokféleség, a türelmesség a muszlimokra nem vonatkozik, függetlenül attól, hogy törzsökös európai országban kisebbségben, vagy újonnan csatlakozóban többségben vannak? Az Unió további fejlődési perspektíváját, egységének fenntarthatóságát is befolyásolja Törökország esetleges EU-tagsága. Tény, hogy a török csatlakozás erősítené az Unió többsebességes jellegét, azaz egyre kevesebb olyan terület lenne az Unióban, ahol az összes tagállam részese az adott együttműködésnek. Ennek eredményeképp egyre távolabb kerülnének a tagállamok egymástól, és az Unió egysége meggyengülne. Ezt a folyamatot azonban nem Törökország esetleges csatlakozása váltja ki: az Európai Unió már jelenleg is többsebességes integrációként jellemezhető. Számos olyan fontos politikai terület van, ahol az új tagállamok, vagy több régi tagállam nem részese az együttműködésnek ‑– hogy csak az eurózónára, vagy a schengeni együttműködésre utaljunk. Az Alkotmányos Szerződés tárgyalásai során is megfigyelhető volt, hogy erősödik a szándék olyan együttműködési formák kialakítására, amelyben a tagálla-moknak csak egy korlátozott köre vesz részt. A többsebességes jelleg erősödése természetesnek nevezhető egy olyan 25 tagú Unióban, amelyet többek között jelentős gazdasági-társadalmi különbségek jellemeznek. Így aztán minél közelebb kerülünk Törökország csatlakozásához, annál inkább erősödnek azok a törekvések az Unióban, amelyek a kisebb csoportban történő előrehaladásra törekednek. Ami az Unió alapelveinek és értékeinek érvényesülését, a kohézió és a szolidaritás jövőjét illeti, ha Törökország jelenleg tagja lenne az Uniónak, akkor egyes becslések szerint az EU teljes költségvetésének (éves szinten jelenleg közel 100 milliárd euró) mintegy 25-30 százalékát kellene Ankara számára biztosítani. Ezért a török csatlakozás megerősítheti a kohézió gyengítésére, illetve a szolidaritás jelentős csökkentésére irányuló esetleges jövőbeli törekvéseket az Unión belül, ami elsősorban a közös mezőgazdasági politika és regionális politika részleges renacionalizálását eredményezheti. A török csatlakozási perspektíva ebben az esetben is inkább alátámaszthatja a folyamatokat, nem pedig azok kiváltó oka. A török csatlakozás fontos változást eredményezne az Unió belső hatalmi egyensúlyában. Az Alkotmányos Szerződésben javasolt új szavazati rend alapján Törökország rendelkezne a legnagyobb formális befolyással azzal számolva, hogy már ma közel 70, de két-három évtized távlatában akár 85-90 milliós lakossággal is rendelkezhet. A rendszer alapján Ankara döntéshozatali súlya a jelenlegi három meghatározó nagy tagállam zárt körének négyszögesítését eredményezné. A negyedik nagyhatalom színre lépése az Unió belső hatalmi egyensúlyának átértékelését vonná maga után. A minősített többségi szavazás 2009. november 1-jétől hatályos új meghatározása (az ún. „kettős többség”) alapján a népes tagállamok viszonylagos súlya mindenfajta koalíciókötés során megnő a nizzai szavazati rendhez képest. Az Unió továbbfejlődése szempontjából kulcsfontosságú, hogy az új rendszerben a nagy tagállamok könnyen kialakíthatnak blokkolni képes koalíciókat, szövetségeket, ami lehetővé teszi, hogy ne szülessen számukra kedvezőtlen döntés. (Hipotetikusan Törökország lakossága a 28 tagú Unió népességének mintegy 13 százalékát tenné ki a jelenlegi demográfiai adatok figyelembevételével. A döntések megakadályozásához a jövőben az Unió népességének 35 százaléka szükséges.) A török csatlakozás számos globális geostratégiai, biztonságpolitikai egyensúlyra gyakorolt hatással bír az energiaellátásellátás biztonsága, valamint az új biztonságpolitikai kockázatok kezelhetősége (drog, terrorizmus, szervezett bűnözés) tekintetében. Törökország Eurázsiában a Balkánra, a Kaukázushoz, a Perzsa-öbölhöz és a Közel- és Közép-Keletre vezető utak találkozásánál helyezkedik el, kulturális értelemben pedig Közép-Ázsia türk nyelvű országaihoz kötődik. Ezen régiók (in)stabilitása a hidegháború vége óta még fontosabb globális kérdéssé vált. Az Unió bensőségesebb viszonya Törökországgal hídfőállást képezhet ahhoz, hogy részesévé és alakítójává váljon az ország globális és regionális stratégiai helyzetéből fakadó előnyei kiaknázásának. Az Európai Unió három kulcsországának érdekközössége a török csatlakozási perspektíva megerősítésében pedig éppen az iraki és perzsa-öböl kőolaj és más térségbeli földgáz- és olajtartalékokhoz, illetve késztermék-felvevő piacokhoz való közvetlen hozzáférés terén ismerhető fel egyértelműen. Az EU-Oroszország kapcsolatok várhatóan szintén átértékelődnének: a mai helyzetet a kétoldalú alapon tagállami érdekek alapján kialakított kapcsolatok jellemzik, és a volt szocialista országoknak nem sikerült elfogadtatniuk a tagállamokkal, hogy az orosz befolyás erősödése a kelet-közép-európai régióban veszélyeket rejthet magában mind a volt orosz érdekszférába tartozó országokra, mind az EU egészére nézve. Azáltal, hogy az EU határai a Kaukázusig nyúlnának, saját stabilitásának biztosítása miatt is érdekelt lenne az ottani válságok rendezésében, ami közvetlen érdekütközést eredményezne Oroszországgal. Továbbá azáltal, hogy Törökországon keresztül az EU könnyebben hozzáférhetne a Perzsa-öböl kőolaj- és földgázkészletéhez, Oroszország geopolitikai súlya leértékelődne. A demográfiai, gazdasági mutatók változása, valamint a geopolitikai tényezők alapján megerősödne az Unió nemzetközi szerepvállalása Törökország csatlakozásával, a török csatlakozással erősödne transzatlanti kötelezettsége. Az Egyesült Államoktól külön úton járó, önálló Európa kialakítására törekvő országok lehetőségei szűkülnének Törökország felvételével, és nagyobb esély nyílna az egyenrangú partnerségen nyugvó kapcsolatok szorosabbra fűzésére az Egyesült Államok és az Európai Unió között. Különleges tagság? Az Európai Unió állam- és kormányfői december 17-én egyhangú döntést hoznak a 41 éve napirenden lévő kérdésről arról, hogy Törökországnak van-e helye Európában. Az integráció eddigi öt bővítési folyamatában 19 országgal bővült az Unió. Minden olyan ország, amellyel megkezdődtek a tárgyalások, rövidebb-hosszabb idő után az Unió tagja lett. (Ez alól csak Norvégia jelent kivételt, ahol a csatlakozási tárgyalások lezárását követően népszavazáson utasította el a lakosság a belépést.) Ankara esetében legalább tíz éves tárgyalási időszakra kell számítani. Nem zárható ki az sem, hogy – ha kimondatlanul is – az Unió továbbfejlődése és a tárgyalások eredményei alapján Törökország valamilyen speciális típusú tagsággal rendelkezik majd.
|