Akácos, út, vonatfütty és Rózsi néni léptei
Élni kisvárosban (2004. november) A magyarság eddig tévúton járt. Nemcsak azért, mert Moldova Györgyöt jelentős írónak tartja (pedig csak egy szomorúan kékszemű, szedált vénember: „D. a decens filozófiadocens” – ettől azért borsódzik rendesen), hanem mert vannak egyesek, akik szerint ott terem a magyar, ahol sok a kullancs, a tehénlepény és a szövetkezeti italbolt. Falun, na. Titkos Szabó Pál-rajongók ők, akik Szabad Földből sodorják a spanglit, ingjük felső gombját is zárják, kucsmájukon megül a végtelen magyar sors. Aztán vannak a gizdák, akiknek honvágyuk van, ha kikerülnek a Tilos vételkörzetéből, Mazányi Eszter (RTL – Moziklub) hangszínére gerjednek, és szerintük az a város, ahol kékek a buszok. Ők a budapestiánusok, és állítják, hogy elkergetett Nobel-díjasaink mellett a főváros az egyetlen világszínvonalú, amit valaha is összekalapáltunk. Ez – talán mondanom sem kell – jelentős tévedés. A hely, ahol az igaz magyar ember megbúvik, ahol jó élni, ahova mindig vágytunk: a kisváros. Vannak történelmi előképek persze, és mint jó konzervnyitók mi is sűrűn törölgetjük a könnyeinket, amikor Márait vagy Mikszáthot olvassuk, meg Krúdy beszámolóit egy szattyánbőrbe kötött imakönyvről meg a podolini táncdélutánokról. És a kandallóban csak ropognak, ropognak a bükkfák. Azok a kisvárosok még tudtak tisztességgel haldokolni: elkezdték a török kiűzése meg Lengyelország első felosztása után, aztán százötven éven át haldokoltak. Elkerülte őket a kassa– oderbergi vasút, a Rimamurányi Rt. és a filoxéra. Úgy, mondjuk könnyű megtartani a fakockákat a főutcán, a gótikus harangtornyot meg az evangélikus jogakadémiát. Aztán jöttek tót testvéreink, elzavarták a magyarokat meg a németeket, lakótelepeket kúrtak a völgykatlanok peremére, és a városok pangtak még újabb néhány évtizedet. Haldokolni tudni kell. Nekünk nem sok maradt abból a parádés, régi, püspöklila selyemszalaggal átkötött Felföldből. Miskolci kapualjban, a pataki temetőben maradt meg belőle valami. Egy folt, ahová a nap délután odasüt, ahogy fúj a szél. Meg ahogy a gyér alkonyi fényben kopog Rózsi néni cipője az állomás felé menet: az ötórás gyorssal másfél óra alatt Pesten van, az operaelődás után meg az Antiék hazahozzák majd. „Nem szeretem a Kovács János stílusát” – itt kicsit toporog, szégyenkezik. „Szétvezényli” – böki ki végre a terminust. Aha. Mi is pont erre gondoltunk. Kipp-kopp, Rózsi néni szaporázza az állomás felé menet, már fütyült a vonat fenn a kanyarban. Az, ami után annyit áhítozunk, a valahavolt Magyarország, a tisztességé, a becsületé, az adott szóé, a néhol kicsinyességbe forduló egymásra figyelésé, itt van a szemünk előtt. A kisvárosban annak látszunk, amik vagyunk, és azok vagyunk, aminek látszunk. Ha nyíratlan a sövény, ha a sittet a kiserdőbe visszük, ha a napközis tanárnővel, hát khm. Azok tudva vannak. Nincs nekünk felróva, de a hely mérete miatt éppenséggel bizonyos morális nyomásnak alá volnánk vetve, jó tudni, hogy ennek a tudva levésnek igenis következményei vannak. Nem most. Máskor, később. A kisvárosban még a komcsi polgármesternek is találnak mentséget: „a Béla nem rossz fiú. Ott van mindig a templomban. Annak idején ikszes volt, hát mit tehetett volna, ha tovább akart tanulni?” A nagy történelmi traumák nem úgy élnek, mint „a totalitárius diktatúra berendezése”, hanem a nap, ami után „állandóan tőlünk vitték az áramot április 4-én az emlékműhöz”. Az élet. Ahogy az utca kiürül szombaton tizenegykor, ahogy a pásztói temetőben ki vannak téve az ötliteres borzalomszörpös ballonok egy ágasfára, ha az ember otthon felejtette volna az öntözőkannát. Vissza kell tenni, persze. És a három kanna ott lóg télen és tavasszal, és nyáron, és télen is megvan. Egyre rojtosabb a ronda címke, néhol repedt, kiszívta a nap. A vasútállomások mindenütt ugyanúgy néznek ki, és az állomásra vivő utat valamiért mindenütt akácfák szegélyezik. A galambok lába kopog a bádog ablakpárkányon, és a szódának más az íze, mióta műanyag palackban hozzák. Ha esetleg elkerülünk a kisvárosból, a Népligeti buszpályaudvar vagy a Déli lesz az a hely, ahol a diaszpóra találkozik péntek délután, de még inkább vasárnap este. Mindenki ismer mindenkit, hiszen egy gimnázium van, ha esetleg mélyen lenézett szakközepesek voltunk, bátyánkat okvetlen ismerik, mert a Tibi unokatestvérével járt, amikor volt az a nagy bunyó a csécsi motorosokkal a Rokkocsma előtt. Ennek a felismerésnek jelentős következményei vannak a helyfoglaláskor. A kisváros persze nem olyan, mint régen: a zsinagógából mozi lett vagy diszkó, megjelent a Jó Ízek kínai büfé, a piac szép lassan elhal, mert hát harminc kilométerre ott a Tuskó. Kenyeret ugyan nem érdemes ott venni, mert Rozsomák, a pék kenyere még mindig a legjobb a megyében, csak azokat a rohadt egereket irtaná már ki a műhelyéből. És Pisti, a hentes olyan vérest csinál, hogy hívták a húskombináthoz is kisistennek, de ő nem ment. Itt van ez a jó kis gyógyfürdő is, egész élhető az élet, a dokit meg csak fel kell hívni, és célozni rá, hogy a múltkor rendelt tortáján grátisz volt a szépen megformált marcipánmáj: máris van beutaló. A kisváros este hat után persze meghal, csak Móricz és Flaubert kiáltják részegen dülöngélve világgá azt, hogy innen el kell menni, mert lehúz ez a sár. Pedig bent, a lehúzott redőnyök mögött, nem ám a Való Világot nézik, hanem Krúdyt lapoznak nagy sóhajtozva, és Editke a Mikrokozmoszt csépeli a pianínón, a holnapi zeneórára. Nyilván.
|