Művészetről, lelkesen
„Vágtam én már földhöz szobrot” (2004. november) Sármos. És nem késik, tehát nem is túl művészszerű, viszont annyival előbb jön, hogy az már minden határon túlmegy. Már-már allűr. Többször találkoztunk, de mindig zsebes katonai gyakorlóban látom. Egyebek közt Pesterzsébeten, Sümegen, Szokolyán, Soroksáron látni műveit. Szervez, sürög-forog. Pedig (vagy mert?) Lelkes Márk szobrászművész. –Aki ennyit beszél a művészetről, miért nem tanít? –Áh, a tanításnak még nincs itt az ideje. Magam 1997-ben végeztem a Képzőn, Farkas Ádámnál, a szobrász mellett rajz- és vizuális nevelés szakokon is. –De most komolyan: hol van az megírva, hogy fiatal képzőművész még ne, majd csak az aktív pálya végén tanítson? –Fiatalon még készíts inkább szobrokat, ha tudsz. És az még külön jó, ha van benned üzleti érzék, s ha képes vagy a pályázatokon is nyerni. –E kettő volna egy sikeres mai szobrász fő ismérve? –Tehetség is kell, de e kettő sem nélkülözhető. Hiszen a művészet ma nem szolgálja az egyházat vagy a politikát, mint „boldogabb korokban”. Nincsenek tehát udvari megrendelések sem. Pályázatokon indulhatsz, magánmegrendelőkkel kell tárgyalnod, és ügyesnek kell lenned, különben nem tőled rendeli a cég a karácsonyi kisplasztikáit. –Mondasz példát egy megrendelői beszélgetésre? Hogy érvelsz magad vagy a portékád mellett? Próbálom jól szervezni a napom, mert a magam főnöke vagyok és ebben az állapotban nagyon el lehet úszni | –Nagyon fontosnak tartom, hogy pénzt fektessek a katalógusomba, hiszen az reklámoz engem, az láttatja a munkáimat. És hogy türelmesnek kell lennem, azt meg az mutatja, hogy egy szobrot kértek eddig brosúra alapján. A többi megrendelés valahogy máshogy jött. –De tényleg, játsszuk azt, hogy én vagyok a megrendelő! –Hogy akkor mit mondok? Határozott leszek. Tudom, hogy van tehetség abban, ahogy reflektálok a világra. Szerencsés vagyok, mert figurális szobrászattal ugyanúgy foglalkozom, tehát tudom, hogy formai elemekkel képes vagyok megközelíteni a te elvárásaidat. Széchenyi- és Petőfi-szobraim is vannak, klasszikus mellszobrok ugyanúgy, tudok alkalmazkodni a kérésekhez és a körülményekhez. Persze, ha a tisztelt megrendelő mindent ki akar kötni, ha nem alkotónak, hanem kivitelezőnek néz, az dühít. –Mi van, ha így gúzsba próbálják kötni az egódat? –Maradjunk abban, hogy vágtam én már földhöz szobrot a megrendelő orra előtt… –Oké! Menjünk tovább: hogy néz ki az átlagos napja egy ifjú szobrásznak? –Próbálom jól szervezni a napom, mert a magam főnöke vagyok, és ebben az állapotban nagyon el lehet úszni. Rengeteg ügyintézés adódik, én felelek az alvállalkozóimért, felemésztenek a tennivalók. Mégis, ha éppen félkész szobrom van, arra mindig, minden nap hagyok időt, mert a cizellálás közben tudok gondolkodni, akár terveket is rajzolhatok. És arra is ügyelek, hogy jusson hetente egy szabadnap, töltődni. –Olyankor merre mész? –Horgászni, esetleg színházba, ilyesmi. Vagy hajókkal foglalkozom, mármint hajótestekkel. Kedvenc témáim egyike: ma már figurákkal is társítom őket; vizsgálom, a víz hogyan fogadja be a hajót. De idejátszik Noé bárkájának misztikuma, a vízfelszín semmihez sem fogható statikai problémái, szimmetriája, asszimetriája, sőt, a templomhajó mint templom és hajó, vagy mint a női nem szimbóluma, illetve a hajó, mint az ókori mitológia túlvilági kapcsolata. Ezeken töprengek a pecabot felett. –Rendelek Tőled egy Jókai-portrét. Mi történik, ha már vállaltad? –Akkor Jókaival kezdek foglalkozni. Verseket nézegetek, beletemetkezem a regényeibe, kevésbé gyűjtök képeket, ábrázolásokat, mégis maximalistának tartom magam. Mert beépülnek az arcvonásokba az olvasmányok is. –Komolyan mondod, hogy látnunk kéne egy arcon, amit tőle olvastál? –Persze. Mondjuk, a szeme sarkában ott lesz egy vonás, egy ránc, Te ezt nem direkt látod, csak azt, hogy ez Jókai, az meg Benedek Elek. De ugyanúgy a modell arcán is minden ott van. Deborah-t Rómában rajzoltam, belém szeretett. A barátja már visszatartotta volna tőlem, mégis eljött, de különös, aszimmetrikus arccal. Örült, és szomorú is volt egyszerre. Mindent elmondott az arca. –A krúdys kép után azt mondd meg, kit nem vállalnál? Élő hírességet? –Nincs általános etikai szabály. A politikától bár távolságot kéne tartani, mégse lehet kikerülni teljesen. Alapvetően a megrendelő dönt, de Kádár-szoborra is gyűjtöttek, mégse vállaltam volna. Azt aztán nem. –Hogy szeretnéd magad húsz év múlva látni? –Állandó harcosként, de az egészségem felőrlése nélkül. Szeretném, ha nem válna emléktárgyipar a szobrászatból. Kell az a megrendelőnek készített kisplasztikasorozat a Rába-hídról: de ne csak ez legyen. –Nem vársz valami nagy megtiszteltetésre? Egyáltalán, mi volna az egy szobrász számára? –Állami megrendelés, mint olyan, már nem létezik, mondom, csak bennfentes pályázatok. Ma már a szoboravató is csak egy esemény a többi közül. Inkább az boldogítana, ha a művésztelepemet becsülnék: tényleg művészközösségben szeretnék dolgozni. Akár Zalaszentgróton, ahol a társaimmal nagyon jól érezzük magunkat. Ha onnan növünk ki, talán észrevesznek minket.
|