Sar’ vagy nem Sarah Brightman?
Hangbukfenc (2004. október) A füstbe ment Liza Minelli-szuperkoncert még mindig nem vette el egyesek kedvét a rendezvényszervezéstől. Íme, egy másik menedzsment hetek alatt három világsztár érkeztét is jelentette: Thomas Hampson baritonista a Zeneakadémián, José „háromtenor” Carreras az Erkel Színházban, míg végül, de időrendben legelébb a musicalcsillag Sarah Brightman a Papp László Sportarénában lépett (volna) közönsége elé. Amikor e sorokat írom, a nyurga-nyalka amerikai Hampson már biztosan nem jön, Sarah fellépése pedig annyiban opponálja a fentebb írottakat, hogy ha a szervezőkét nem is, a közönség kedvét csak elvehette az utóbbi évek néhány fiaskója (Aida-előadás a Népstadionban, milleniumi szuperkoncert – sponsored by MSZP & SZDSZ-government – ugyanott, foghíjas Domingo-est Újpesten – visited by Zsóka Gy. Németh stb.). Merthogy kutyakevesen vannak itt, a büféslány szerint kétezer jegy, ha elment, tehát egyhatod ház van. A pazarra épített színpad kifutója alatt a legdrágább jegyekkel érkezők, ők karnyújtásnyira stírölhetik a szexi énekesnőt. Mi, és a kétezer derékhada az ellipszis legtávolabbi peremén kapunk helyet: hatalmas szektorok maradnak feketén, a távolmaradókat gyászolandó. Újdonság, de vehetem vívmánynak is: nincs kivetítő, gyakorlatilag egy kilométer távolságból éneklő hangyát nézünk, aki színezett gyufásdobozban nyomja a show-t. A képek még így is megkapók: van, hogy vörösrózsaszirom-eső hull a mecsbokszban, enyhén belengő hidraulikus híd hozza-viszi a szépcombú messzi nőt. A mennyezetről csüngő hangfalak szolid, koncertviszonylatban halk muzsikafélét szivárogtatnak, majd’ minden szám lassúdad. Meg is lep, hogy a műsor egy pontján – vajh’ miért, s miért pont akkor? – felemelkedik a színpadra a banda platója: az áriaátiratokat játszó vonósok már az öltözőben, a popzenekar viszont az énekesnő mögött kaszál. És hogy milyen is volt Sarah? Nomen est women? Jessz. Operaénekesnek testetlen, nyafogós hangú, vagy ennek ellentettje, megvilágosodott pillanataiban túlhuhogós. Popsztárnak meg túl operás. Akkor ő lenne maga a crossover? Talán. Mégis, az a néhány pillanat, amíg jól érezzük magunkat, vegytiszta. Dvorák Ruszalkájából a Hold-ária, vagy Webber, a volt férj darabjából a Fantom-Christine „Wishin’ You Were Somehow Here Again” refrénű dala. Tetszik még a „Con te partiro” vagyis kereskedelmi rádió-magyarul a „Time to say goodbye”, de Brightman kisasszony férfiikre, a hasonlóan crossoverkedő, igazán sehova se tartozó Bocelli úr ezúttal nem lép be az olasz versszakban. Élmény a szünetbeli biztonsági őr, aki a pangó csarnokban ránk ordít (?), és az is, hogy a mögöttünk ücsörgő pár, hallván, hogy ismerjük valamennyire az est sztárját, Timeless című lemezét, ránk cuppanna további információért. Aha, szóval azt se tudják, kire jöttek az ingyenjeggyel… Catalani operának Wally-áriájával búcsúzik a negyvenes éveinek és százestés gigaturnéjának derekán járó Sarah. Kicsi füst, pici siker: a popósztárnő a trapézon is bukfencezik párat – rendezvényszervezője a pénztárnál, gondolom, ugyanezt a gyakorlatot végzi.
|