DVD-készületek
Monarchia GMbH (2004. október) A szerkesztőség úgy gondolta, ne csak a boldogabb végén álljunk a DVD-nek (erre van egy igen zaftos, bár szemléletes szleng-részeshatározó, de azt nem tűri a nyomdánk), szóval delegált engemet Bécsbe, hogy szemtanúja legyek egy képlemez felvételeinek, illetve a magyar stábbal hazatérve az utómunkáknak is. Alant hát a tanúvallomás – egy Mozart- partitúrára eskettek föl. Tehát mind színigaz. Létezik egy osztrák zenekar, nem meglepő, hogy Wiener Mozart Orchestra a nevük. Attól mások, mint a tényleg gigantikus, mindent elborító országos Mozart-giccsparádé egyéb, szörnyű szereplői, hogy remekül muzsikálnak, és – most jön a japán turisták örömfokának köbözése – korabeli kottaállványok mögött historikus öltözékben feszítenek. Közelről is kifogástalan holmikban, tökéletesre fésült parókákban. Csak egyen nincs rizsporos műhaj: ő a koncertmester, fekete magyar lány, bizonyos Haffner Eszter. Mesteri hegedűs, de nemcsak ezért fontos a jelenléte, hanem mert a magyar szakemberek felé ő testesíti meg a zenekar kommunikációs közegét. Ja, hogy miért is magyarok állnak a kamerák mögött? A helyzet egyszerű, kitalálható: töredékáron készül el így a zenekar első DVD-je. Úgy tippelem, harmadnyi csak a költség a helyi ORF-haknibrigádhoz képest, ahogy péntek délelőtt 10-re egy budapesti színes közvetítőkamion vonul ki a bécsi Muzikvereinhoz (tudod, ebből a kariatidizált arany cipősdobozból adják a híres újévi koncertet). Két szerkocsi kíséri: egyikből hét kamera, másikból a helyszín bevilágításához szükséges derítőlámpa és reflektorpark bújik elő. Húszfős stáb jött Magyarországról, eltakarják a terem ablakait, tartócsöveket szerelnek a múlt heti terepszemlén megbeszélt helyekre. Elektromos és vezérlőzsinórok, mindenféle szinkronkábelek elképesztő mennyisége szükséges ide – külön báj, hogy először az esti koncertet rögzítik, tehát az egész kábelgubancnak el kell tűnnie a széksorok alatti csatornákban. A rendező abszolút főnök, de normális stílusa kedélyes állapotokat teremt (ráadásként egész jól beszél osztrákul), nincs pia, nincs szigor, de (ezért?) kész a terem már délutánra. Ekkor hóna alatt kottakupaccal befut a szintén magyar zenei rendező, és érkeznek az urak, a kameramanok is. Utóbbiak a vezető operatőr által belőtt kamerákhoz már csak akkor lépnek, ha azok műszakilag teljesen készre hangoltattak. Urak valóban: elegáns fekete öltönyt húztak, hisz a frontra kerülnek, a puccos terem nézői közé, míg a csapat irányítása majd a közvetítőkocsiba épített stúdióasztalokhoz könyököl az akció idejére. És jönnek már a népek, a java tényleg japán kattogtatóművész. A zenekar is bevonul, igazán parádés göncökben, mi pedig összehúzódunk a nagyon profin konstruált kamiontérben. A képmérnökök s a hangmérnök üvegfallal válik le tőlünk, feladatuk a kamerák képminőségének s a hangzásnak folyamatos kontrollja. Mindenkin füles, előttük mikrofon, ha kell, beavatkozhatnak, akár a nézőtérre telepített asszisztenst is ugrathatják. A kocsi nagyobbik fele a rendező birodalma: a monitorsor előtt külön priccsen a rögzítős, ő a három magnetofonért felel, amelyek digitális kazettákra veszik a kiválasztott jeleket. A képvágó helye a direktor jobbján, tíz ujja hét kameragombon, két szeme nyolc képernyőt vizslat, bal füle a rendezői szájszerven csügg (képletesen, na), a jobbal akár szabadfoglalkozást is tarthatna. (Nem ám, azzal a kontrollból jövő muzsikát figyeli, hogy ritmusra tudjon vágni.) A rendező balján a zenész kolléga, partitúrák eléterítve, mögötte asszisztens, aki listából ellenőrzi a még Pesten átbeszélt snittlista megvalósulását. A munkafolyamat egy (hosszú) mondatban elbeszélve: rendező művenként utasítja kamermanjait, ki mit vegyen, mire vigyázzon; rendező kijelöli a két fixen rögzülő sávot (általában az egyik totálkép, ahová nyúlni lehet az utómunkakor, ha a képvágott anyagba hiba csúszna); zenei rendező előre bemondott jeleire („fagottszóló”, „új téma”, „vonósok”, „tutti”) rendező eldönti, melyik monitor képét adja, és diktálja a képvágónak, aki nyomja a gombot. Így elkészül egy kvázi egyenes adáshoz hasonló szalag, illetve két, az utómunkához nélkülözhetetlen háttérfelvétel: az említett menekülőtotál és az énekest/szólistát/hangszercsoportot/karmestert szüntelen bámuló másik anyag. Másnap délelőtt plusszképsorok készülnek: nagyteljesítményű hangszórókból a tegnap rögzített zene szól, némi playback technika tehát, a szebb beállítások kedvéért. Este pedig újabb koncert, hogy még egy tokkal-vonóval szerelt felvétel legyen a hetven percet meghaladó műsorról. Utána leszerelés – a zenei rendező lép el legelőbb kottapapírjaival, aztán szétspriccelnek az urak, a manok. Miután körbenézett, távozik a rendező is, a stáb boldogtalanabb része meg cígöl pár órát, míg szétszedi a Jimmy Jibbet (ez a daru-üzzemmódú, fura, belógatott kamera), és hajnalra hazaér, hogy reggel már az NB I soros rettenetét közvetítse. Utómunkáink egy hétnyi stúdióidejét az osztrák megrendelő is rövidíti, ott izgul egyik nap a vágóasztal mellett, végül elégedetten suttog „Thasz iszt pherfekt”-et a rendező felé. Holnapután hazaviheti a mestercuccot, indíthatják a sógorok a lemezpréseket. Hátradőlök. „Látvány, hangzás, minden a helyén: lám, a hajdani monarchia uniós örökösei megmentettek valamit a közös kultúrkincsből.” És ha sziruposnak találtad ez utolsó (igaz!) mondatot, menj ki a Mozart-bizniszelő Bécsbe, és igyál egyet a Kärtneren az Amadeus-likőrből. Majd megtudod.
|