Iráni nemzeti program • Teherán időhúzásra játszik?
A perzsa atom (2005. március) Irán atomprogramja nem új keletű, kezdetei még csak nem is az iszlám rezsimhez köthetőek. A kutatások a sah korszakában indultak a hetvenes évek közepén, s mivel Teherán akkor az Egyesült Államok legfőbb szövetségese volt a térségben, mindez Washington hallgatólagos beleegyezésével és – ma furcsának tűnhet – izraeli segítséggel történt. A forradalom által időlegesen megakasztott projekt a nyolcvanas évek közepén indult újra. Az irak–iráni háború tanulságait leszűrve Teherán arra a következtetésre jutott, hogy megfelelő elrettentési képességeket kell kifejlesztenie Szaddám Huszeinnel szemben, akinek csapatai rendszeresen vetettek be vegyifegyvereket, és aki mögött ráadásul akkor ritka egységfront alakult ki az amerikaiaktól a franciákon át egészen a szovjetekig. Rendkívül nehéz megbecsülni, hol is áll jelenleg az iráni atomprogram. A hírszerzési adatok igencsak hiányosak, s Teherán okult Irak leckéjéből is: Szaddám egyetlen atomlétesítményét, az osziraki erőművet pár perces légicsapással semmisítették meg izraeli gépek 1981-ben. Iránban ezért tucatnyi helyen, földalatti létesítményekben végzik a fejlesztéseket. Ami nagy bizonyossággal megállapítható, hogy a kutatások eredményeképp és a kilencvenes években több nyugati országgal folytatott együttműködése során Irán olyan ún. kettős felhasználású technológia birtokába jutott, amely hivatalosan ugyan polgári célokat szolgál, a gyakorlatban viszont csak politikai döntés kérdése, hogy e „vívmányokat” mikor alakítja át fegyverkezési programmá. Utóbbira azonban semmi bizonyíték, és ezek hiányában a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) mindössze csak az eltitkolt atomprogram – urándúsítás és plutónium-feldolgozás – tényét tudta megállapítani, annak katonai célú felhasználását nem. Bár 2003 októberében Irán bevallotta, hogy akkor már 18 éve folytatott az IAEA által tiltott tevékenységet, valamint beleegyezett azok felfüggesztésébe és a fokozott ellenőrzésekbe, a nemzetközi nyomás alatt azóta többször ezen ígéretének visszavonásával fenyegetőzött. Általános vélemények szerint Teherán – s ez az amerikai „héják” legerősebb érve – időhúzásra játszik. Taktikai okokból szóba áll ugyan az atomenergia-ügynökséggel és a német–angol–francia EU-trióval – elkerülendő a nagyobb nemzetközi konfrontációt –, de minimum nyitva akarja tartani magának a nukleáris hatalommá válás opcióját. Szakértők becslései szerint ehhez még minimum három évre van szüksége. A „héják” szkepszisét alátámasztja, hogy Irán bizonyítottan nagy léptékben halad hordozóeszközei tökéletesítésével. Hírszerzési értesülések szerint a kilencvenes évek második felében „bevásárolt” Észak-Korea NoDong I típusú (a szovjet Scud-sorozatra épülő) ballisztikus rakétáiból, amelyeket sajátkezűleg továbbfejlesztett. Így született a pár éve rendszerbe állított, kb. 1300 km hatótávolságú – tehát Izrael elérésére is képes – Shahab III, amellyel demonstratív módon számos alkalommal hajtottak végre „kísérleti” kilövéseket. A mozgatórugókat keresve egyszerű lenne rögtön az iszlám állam térségbeli kibékíthetetlen stratégiai ellenségére, Izraelre gondolni. Bár e tényező kétségkívül fontos szerepet játszik, aligha lehet a „perzsa atom” okait mindössze erre visszavezetni. A jelző nem véletlen: az nemzetek-felettiséget és az umma közösségét hirdető teokratikus iszlám államberendezkedés ellenére az iráni nacionalizmus legalább ekkora szerepet játszik a fejleményekben. (Figyelemreméltó a tény, hogy az atomprogram politikai megosztottságokon átívelve nemzeti konszenzust élvez, és azt még az emigráns monarchista ellenzék nagy része is támogatja.) Nagy múltú országként Irán például nehezen nyeli le, hogy a térségbeli rivális, a „tákolmánynak” és mindenféle értelemben alsóbbrendűnek tartott Pakisztán deklarált atomhatalommá válhatott dacára az erős iszlamista behatásnak, illetve a pakisztáni titkosszolgálatnak, az ISI-nek a tálibokhoz fűződő egykori intim viszonyának. Az irániak az amerikaiak kettős mércéjének bizonyítékát látják abban is, hogy Pakisztán szinte „nukleáris bazárként” funkcionált az elmúlt évtizedben: a Musharraf-rezsim megúszta némi ejnye-bejnyével, mikor kiderült, hogy a pakisztáni atomprogram atyjának jóvoltából az országban valóságos nemzetközi lókupeckedés folyt az atomtechnológiával. A mozgatórugókat keresve egyszerű lenne rögtön az iszlám állam térségbeli kibékíthetetlen stratégiai ellenségére, Izraelre gondolni |
Emellett persze kétségtelen, hogy a jelenlegi iráni iszlamista vezetés megfelelő aduval akarja alátámasztani az amerikaiakkal szembeni tárgyalási pozícióit. Elemzők szerint a teheráni keményvonalasok Észak-Korea dacpolitikájából és Szaddám Huszein eltávolításából azt a következtetést szűrték le, hogy csak a nukleáris potenciál veheti el az Egyesült Államok kedvét az iráni „rendszerváltástól”. Márpedig e kifejezés igen előkelő helyen szerepel az amerikai külpolitika Iránnal kapcsolatos megnyilatkozásaiban. Bush 2002-ben az országot a Gonosz Tengelye részének nevezte, az Unió helyzetéről tartott idei beszédében „a zsarnokság előretolt helyőrségeként” aposztrofálta, míg Condoleezza Rice külügyminiszter Iránt érintve a „senki által meg nem választott mollák gyűlölt rezsimjéről” beszélt. Bár időközben az adminisztráció jelentősen tompított a retorikáján – Bush például Brüsszelben nevetségesnek nevezte azokat a találgatásokat, miszerint Washington katonai beavatkozásra készülne –, az amerikai álláspont érezhetően túlmegy azon, amit a diplomáciában „stratégiai bizonytalanságkeltésnek”, illetve a „jó rendőr-rossz rendőr” szereposztásnak neveznek. Ellentétben az európaiakkal, akik kínosan ügyelnek arra, hogy kizárólag a proliferációval kapcsolatban gyakoroljanak nyomást Teheránra, a Bush-kormányzat ideológiai-morális – s talán akaratlanul: civilizációs – ítéletet mond az iráni iszlám állam felett, leplezetlenül egy esetlegesen kikényszerített rezsimváltásra utalgatva. E megközelítés azonban épp az ellenkező hatást érheti el, hiszen a teokratikus rendszer elitje megerősítve látja saját félelmeit és stratégiai motivációit, ami viszont az európai diplomácia erőfeszítéseit utalhatja kudarcra. Ugyanakkor nem látni a keményebb fellépés amerikai hívei által kínált elképzelések kifutását sem: bár Washington minimum szankciókkal fenyeget, azokat csak az ENSZ BT rendelheti el. Márpedig nem lesz könnyű a Biztonsági Tanács elé hozni az ügyet, hiszen ehhez az IAEA nem rendelkezik a megfelelő bizonyítékokkal, s ha rendelkezne is, két vétó mindenképpen fenyegetné az amerikai határozati javaslatot: Oroszország üzletileg is érdekelt az iráni atomprogramban, Kínát pedig rohamosan növekvő olajéhsége okán sikerült a teheráni diplomáciának lekenyereznie az utóbbi időkben – s akkor a franciákról még nem is beszéltünk. Maradna tehát az egyoldalú akció, amelybe azonban az Egyesült Államok aligha vágna bele a kísértetiesen hasonló indítékok alapján indított és szavahihetőségét világszerte kikezdő iraki háború után alig két évvel – intő jel, hogy ezúttal a Washington hűséges szövetségesének számító London is a „békés megoldás” szükségességét hangsúlyozza, és energikusan kiveszi részét az EU tárgyalási erőfeszítéseiből. A katonai akció tehát jelenleg igen valószínűtlennek tűnik. Kérdés, a diplomácia sikerrel jár-e.
|
A geopolitikai helyzet
Irán a Közel- és Közép-Kelet központi, stratégiai fekvésű állama, amely a világ olajtartalékának 11%-ával és második legnagyobb gázkincsével rendelkezik. Etnikai sokszínűségét vallási homogenitással ötvözi: bár a perzsák az összlakosság alig több mint felét teszik ki, Irán népességének több mint kilencven százaléka az iszlám siíta ágához tartozik. A sah korszakának szekuláris perzsa nacionalizmusára – a kormányok egy időben török mintára még a latin ábécé bevezetésével is próbálkoztak, ám ez kudarccal végződött – a modern történelem első vallási forradalma volt a válasz 1979-ben. A perzsa etnikai elem szerepe azonban a kléruson belüli dominanciája következtében vitathatatlan maradt. Huszonöt év elteltével a teokratikus rendszer népszerűtlensége ellenére kizárt a lehetősége egy gyors és nyugati értelemben vett demokráciához vezető rendszerváltásnak. Ellenkezőleg: az erre való külföldi (amerikai) felhívások és az elszigetelés az iráni nacionalizmus felszítása révén a reformerekkel szemben éppen a konzervatív papságot segítik, mint ahogy azt a kilencvenes évek liberális hulláma után az utóbbi idők fejleményei is bizonyították. Egyes szakértők a kínai modellt emlegetik, azaz lassú, szerves fejlődést jósolnak, amely idővel egy konszolidált, kooperatív Iránt eredményezhet. A forradalmi idők káosza óta az iszlám köztársaság amúgy is jelentős belső fejlődésen ment át. Az ideológiai lázat immár realista, a nemzeti érdekeket is figyelembe vevő külpolitika vette át, bár a belső hatalmi harcok miatt e külpolitika nem mentes az ellentmondásoktól. Így pl. Teherán lemondott a forradalom „exportjáról”, amellyel még a 80-as években próbálkozott, ugyanakkor továbbra is a Libanonban tevékenykedő Hizbollah terrorszervezet fő támogatója. A tálibokkal való ideológiai szembenállása – a pastu szunniták plebejus mozgalmát mélységesen lenézte az iráni siíta papság – és afganisztáni befolyása veszélyeztetése miatt Irán 2001-ben az USA oldalán vett részt az ottani rezsim megdöntésében. Máig tisztázatlan viszont azon al-Kaida harcosok státusa – őrizet avagy védőőrizet –, akik a háború során Irán felé menekültek. Érdekes helyzet állt elő a 2003-as iraki háborúval, hiszen egyfelől ugyan az amerikai megszállás lévén Irán bekerítettség-érzete fokozódhatott, ugyanakkor Szaddám megdöntésével mégiscsak az egyik legfőbb ellenfelet sikerült lehúzni a listáról. Ráadásul a legutóbbi iraki választási eredmények Iránt egyenesen érdekeltté tehetik a nyugati szomszéd amerikaiak által elkezdett stabilizálásában – a győztes iraki siíta koalíció több csoportosulása és vezető személyisége ugyanis köztudottan Iránhoz van „becsatornázva”.
|