Időn túli koncert az Európa Kiadótól
Jó volt nekünk (2004. június) Megasztár, megasztár – skandálta a tömeg, amikor a kilenc órára meghirdetett Európa Kiadó koncert jó egy órás késéssel elkezdődött. Előzenekar nem volt, a körülöttem állók közül valaki nehezményezte is, mondván, hogy a zeneakadémián edződött váza nincs ilyen igénybevételhez szokva. Ez a félmondat sokat elmond a közönség egészéről is. Aki helyből kicsenget 3 rugót, már nem bazmegelős kamaszbunkó. Az A38-as hajón a nyolcvanas évek közepének – azóta megállapodott – egykori egyetemistái jöttek össze műélvezni. Talán nem én vagyok az egyetlen, aki e válogatott közönségben rég elfeledett ismerősökre lelt. Privát egyenlegem: egy kb. nyolc éve nem látott unokatestvér, egy hajdani főiskolai csoporttárs valamint egy régi ismerős, aki ma kerületi alpolgármester. Írhattuk volna azt is, hogy nosztalgia partira érkeztünk (ebben a rocktörténelem kifakult sztárjai mostanság igen erősek), de Menyhárt Jenő zenekara a tőlük elvárható igényességből húsz év után sem engedett. Nem a közönség igényeinek kiszolgáló személyzeteként álltak színpadra, a bekiabáló kórus kedvéért sem játszották el a Popzene című számot. Utólag már nem is érdekes, miért épp az A38-on építették ki a koncertsorozat budapesti állomásának (alaptáborának) hídfőállását. Ha mondjuk a Bercsényi kollégium adta volna a helyszínt, az sem tett volna hozzá sokat. A fények profi technikát sejtettek, bár a pásztázást kicsit túlzásba vitték. Az erősítés két csúnya gerjedést kivéve feszes pontossággal szólt. Ennek köszönhetően Kirschner Péter egykedvű húrpecegtetése, nyikorgatása és Másik János kis színesként fel felbukkanó klimpírozása adta meg a Kiadó régről ismert karakterét. Aztán a billentyűk mögül egy szám erejéig a basszusgitár kezelését átvállalva teremtett lehetőséget Kis Lacinak arra, hogy az Elmentek a fiúkat szabad kézzel adhassa elő. Látszott, hogy a húrokkal is beszélő viszonyban van. Gondoljunk csak azokra a hangokra, amiket Cseh Tamással közösen állítottak elő a Levél nővéremnek című Cseh-Bereményi lemezen. Varga Orsolya, a másik billentyűs, inkább jelentett vizuális élvezetet, mint mást. Az általa hozzáadott értékek talán csak a hiányukkal tűnhettek volna fel. A többiekkel szemben Magyar Péter teljes átéléssel dobta a ritmust, elképesztő ritmusérzékkel hozta a négynegyedet, akár egy önálló dobkoncertre elég muníciót lőtt el a koncerten, nem véletlenül van saját dobiskolája. Vígh Misi Balatonjának édes-bús melankóliája nem teremtett az állandó vendégként ott doboló Magyarnak kibontakozási lehetőséget, itt azonban villogott. És persze a Jenő. A Jenő nem lett szebb az évek során, imidzse csupán egy olvasószemüveggel gazdagodott. Nyitásként feltette az orrára, és a maga bájos angolszász akcentusával németül magyarázta el nekünk, hogy Európa szegény, Amerika beteg, meg hogy Ausztrália miatt nyugtalan álmai vannak. Később kiderült, hogy volt egy régi számuk, erre utalt a német textus felolvasásával. Hogy miért épp ezen a nyelven azt kódfejtő szakértőink még vizsgálják. Mindenesetre a New Yorkból hazatérő muzsikus amellett, hogy szerethető nótákat írt, nem értékelte túl maga és zenekara egykori teljesítményét. A koncertsorozatot megelőző sajtótájékoztatón odanyilatkozott, hogy nem érdekli már különösebben az EK és a nyolcvanas, kilencvenes évek zenei világa, nem terveznek új lemezt, új számokat. Ott, akkor azonban a régi számok kellettek. Nem is kellett csalódnunk. Egy gondolattal feszesebb stílben szólalt meg a Fiatal magyarok, a Turista, az Így vonulunk be. A koncert törzsanyaga azonban a Wilpert Imre engedékenyebb időszakára eső, hivatalos kiadónál megjelent két lemezről, a Popzenéről (Profil, 1987) és az URH régi nótáját címadó dallá átdolgozó Szavazz rám-ról (Gong, 1989) szólt. Az Európa Kiadó 2004. májusi visszatekintésében a kódolt politikai üzenetekkel átitatott számok eljátszása helyett a bárok, kozmikus terek, reményvesztett párkapcsolatok tér-idő rendszerébe helyezte az előadást. Küzdelmes látomások, lehorgonyozott lebegés, Héja-nász az A38-on. Történelmi pillanatok a koncertteremben. Az az érzés, mint amikor a régi barátod felszáll a vonatra, integet, távolodik és te nem tudod, találkoztok-e még valaha.
|