Gazdaságpolitika és hitelesség
Ojró jönni Magyarország? (2004. május) Medgyessy Péter miniszterelnök legutóbbi, a nyilvánossággal is megosztott megérzése szerint 2009 lehet az az év, amikorMagyarországon a jó öreg forintot felválthatja az Európai Unió közös fizetőeszköze. Kellően messze van az időpont ahhoz, hogy akár meg is valósulhasson, ám az uniós csatlakozás kapcsán tanulságos végiggondolni, milyen úton jutottunk el eddig a céldátumig. A történet valamikor 2001 késő őszén kezdődött, amikor a Magyar Nemzeti Bank közzétette A forint útja az euróhoz című tanulmányt, amelyben a bank szakértői a közös európai valuta mihamarabbi bevezetése mellett érveltek. Az elemzésben az állt, hogy bizonyos feltételek megvalósulása mellett elképzelhető az euró 2006-os bevezetése, és mivel érdemben senki nem helyezkedett szembe ezzel az állásponttal, ez lett az első, félhivatalos bevezetési céldátum. A forint annak idején elsősorban látványos erősödése kapcsán került a politikai érdeklődés homlokterébe. Az akkori ellenzék kampánytémát kreált az erős forint által tönkrevágott export-szektorból, a kormányzó jobboldal pedig egyfajta „erős forint” retorikával válaszolt, elnyerve ezzel a magyar állampapírokat vásárló külföldi befektetők szimpátiáját. A kormányváltást követően kezdődött el a tervezett bevezetési dátum máig tartó lassú csúszása. Az időpont változásában elsősorban nem szakmai megfontolások, hanem politikai érdekek játszották a meghatározó szerepet. Ráadásul a Pénzügyminisztérium meglehetősen szerencsétlen módon kezelte a kitolódást. Utólag látható: a László Csaba vezette tárca stratégiája az volt, hogy megpróbáltak nyilvánosan „kimondatni” Medgyessy Péter miniszterelnökkel néhány sarokszámot, majd erre hivatkozva próbálták kordában tartani a gazdaságpolitikai hitelességre mérsékelten érzékeny szakmai és politikai lobbicsoportokat. Bevetették ezt a csodafegyvert például a 2003-as költségvetés tárgyalása során a 4,5 százalékos hiányplafon védelmében is, ám az igazi nagy dobás az volt, amikor 2003 nyarán Medgyessy Dr. Csernus pácienseit megszégyenítő módon vállalta be az euró 2008-as bevezetését, mint magyar stratégiát. László Csaba úgy érezhette, hogy ezzel a húzással egész ciklusra biztosította az általa kívánatosnak tartott makrogazdasági pálya megvalósulását. A trükk megértéséhez érdemes röviden ismertetni az euró bevezetésének elvi menetét. A maastrichti kritériumok teljesülését az EU illetékes döntéshozó szervei vizsgálják, ám mivel egy adott évről általában csak a következő év első néhány hónapja után áll rendelkezésre minden információ (főként a deficit alakulása kapcsán), ezért egy 2008 januári bevezetéshez 2005 második felében, illetve 2006-ban kell teljesíteni a feltételeket. Ez pedig azt jelentette volna, hogy a kormánynak a 2003-ban 6 százalék körülire várt államháztartási hiányt a 2006-os választást megelőző legérzékenyebb időszakban kellett volna – stabil és fenntartható módon – 3 százalék alá szorítania. A László Csaba leváltását követő időszak eseményei arra utalnak, hogy a miniszterelnök nem feltétlenül a teljes informáltság állapotában döntött, hiszen az új pénzügyminiszter, Draskovics Tibor kinevezését a kormányzati kommunikáció egyúttal a 2008-as céldátum elengedésére is felhasználta. Formálisan ugyan csupán újragondolásról volt szó, de nehéz lenne olyan gazdasági fejleményt idézni emlékezetünkbe 2003 második feléből, ami önmagában érvénytelenítette volna a 2008-as dátum kijelölése mögött (remélhetőleg) meghúzódó elemzéseket. Így nem teljesen alaptalan a gyanú, hogy az előbbiekben ismertetett politikai kockázatok súlyára csak a bejelentés után figyelt fel a miniszterelnök és környezete, majd az első adandó alkalmat megragadva ki is bújt a fiskális kényszerzubbonyból. Gazdasági szempontból nincs olyan nagy eltérés 2008 és 2009 között, politikai szempontból azonban ég és föld a kettő: a 2009-es euró-bevezetés esetén ugyanis a 2006-os választások utánra eső időszakban kell teljesíteni a szigorú maastrichti elvárásokat, azaz a választási kampányra várhatóan menetrendszerűen megérkező osztogatásnak nem lesz különösebb gátja – leszámítva talán egy kis morgást az Európai Bizottság felől. Az is előfordulhat azonban, hogy a kormánynak „szerencséje lesz”, és 2006-ra szétesik az euró-zóna tagállamainak gazdaságpolitikáját szabályozó Stabilitási és Növekedési Paktum, így a bizottság bürokratái sem akadékoskodhatnak majd az adósságból finanszírozott választási kampány láttán.
|
Kritériumok Maastrichtból
Az euró bevezetéséhez (ami az újonnan belépők számára nem opció, hanem időponthoz nem kötött kényszer) öt kritériumot kell teljesíteni. Az államháztartás hiányának fenntartható módon a GDP 3 százaléka alatt kell maradnia, az államadósság nem haladhatja meg a GDP 60 százalékát (ezt azonban már most is elég rugalmasan értelmezik), az infláció és az állampapír-hozamok szintje legfeljebb 1.5, illetve 2 százalékkal haladhatja meg a már eurót használó tagállamokban mért legalacsonyabb értékeket, a megszüntetni kívánt nemzeti fizetőeszköz árfolyama pedig nem ingadozhat túl hevesen az euróhoz képest a belépést megelőző két évben.
|