Török Gábor a néppártokról, az adatbázisokról és a pártfinanszírozásról
Az álszentség és a tartalom hiánya jellemzi a magyar politikát (2004. május) Lapunknak adott interjújában a politológus Török Gábor úgy vélekedett, hogy június 13-án a legtöbben belpolitikai okoból mennek el szavazni, az eredmény pedig 2006 miatt lesz érdekes. – Mostanában gyakran hangzik el a bűvös „néppárt” kifejezés, különösen a Fidesszel öszszefüggésben. Beszélhetünk-e Magyarországon néppártról, néppártokról? – Igen, a két nagy párt mindenképpen nyugat-európai értelemben vett néppártnak tekinthető. Európa nyugati felében a pártfejlődés a II. világháborút követően jutott el ebbe a fázisba, melynek legfőbb jellemzője, hogy a pártok minden választót megpróbálnak megszólítani, szavazóik között az összes társadalmi csoport tagjai megtalálhatók. Ugyanakkor, ha a néppárt szót nem politikatudományi, hanem politikai értelemben használjuk, mint az európai konzervatív pártok, s az őket összefogó Európai Néppárt, akkor csak a Fideszre érvényes ez a kijelentés a hazai politikai erők közül. – Szavazótáborának nagyságát tekintve valóban a nyugati néppártokhoz hasonló a két fő politikai erő, a taglétszámukról azonban már kevésbé mondhatjuk el ugyanezt. A széles tagsági bázis feltétele-e annak, hogy néppártnak tekinthessünk egy pártot? – A kérdés eldöntéséhez érdemes megkülönböztetni két fogalmat, a tömegpártot és a néppártot. Előbbire azt mondhatjuk, hogy „mélyül”, azaz igyekszik minél szorosabbra fűzni a kapcsolatot saját bázisával, növelni tagjai számát és erős kötéseket kialakítani. Az MSZP eleve tömegpártként indult a rendszerváltoztatást követően (egypárti előéletének köszönhetően), míg a Fidesz esetében a 2002-es választásokat követő időszakra, illetve a 2003-as évre tehető a tömegpártosodás. A néppártokra a „mélyüléssel” ellentétben a „bővülés” jellemző, horizontálisan igyekeznek nyitni, bővíteni támogatóik körét. A kevés erős kötés helyett sok gyengére törekednek. Az MSZP az 1994-es választásokkal vált néppárttá, amikor egymaga többséget szerzett az Országgyűlésben, a Fidesz esetében 2002-re következett be ugyanez, illetve 2004-ben már politikai-stratégiai célként is hangsúlyossá vált. – Bár tömegpártnak nevezi őket, a hazai pártok tagságának nagysága mégsem mérhető nyugati társaikéhoz, mi ennek az oka? – Magyarországon egy alapvetően párt-ellenes attitűd jellemző a társadalomra, így nem lehet csodálkozni azon, hogy európai viszonylatban a pártosodás gyengének mondható volt a rendszerváltoztatás követően épp úgy, mint napjainkban. – A párttal szimpatizálók informálása, a kapcsolatok szorosabbra fűzése lehet az egyik célja a Fidesz Nemzeti Petíciójának is, mely a szocialisták szerint jogtalan adatbázist épít, s ezért többször is követelték annak bemutatását, illetve megsemmisítését. Jogos-e ez a követelés? – Nonszensznek tűnik, ugyanakkor politikailag talán racionális az MSZP fellépése. A hasonló esetek körüli adok-kapok jól példázza közéletünk álszentségét: egyrészt mindenki igyekszik minél több információt begyűjteni szimpatizánsairól és az egyes választókerületek politikai összetételéről, másrészt viszont következetesen kikérik maguknak, hogy ilyen szándékok vezetnék őket. Vannak országok, ahol mindez teljesen természetes, s a jogszabályi feltételei is adottak, például az Egyesült Államokban az emberek regisztráltathatják magukat egy-egy párt szavazóiként, s ezzel lehetőségük nyílik rá, hogy részt vegyenek az előválasztásokon. – Hasonló a helyzet a kampánycsenddel is. Mindenki a másikat vádolja, a szankciók kiszámíthatatlanok, nem visszatartó erejűek és például az internet esetén maga a kampánycsend-sértés is nehezen értelmezhető kategória. Jó-e a jelenlegi szabályozás? – Jelenlegi formájában a kampánycsend, illetve megsértésének szankciói a betarthatatlanság és a bizonytalanság miatt aláássák az emberek politikai versenybe vetett – amúgy sem túl nagy – bizalmát. Sok országban nem is létezik ez az intézmény és akad jó néhány olyan is, ahol létezik, de a megszüntetését tervezik, éppen a kampányok jellegének megváltozása és az új kommunikációs technikák elterjedése miatt. – Javában tart már az európai parlamenti választás kampánya. Mennyiben fog ez különbözni a 2002-es kampánytól? Hoz-e valami újat? – Nem számítok semmiféle újdonságra, csak még nagyobb profizmusra. Esetleg annyi eltérés várható a két évvel korábbi kampányhoz képest, hogy most a Fidesz is hangsúlyosan készül a terepmunkára, a választók személyes megszólítására. A tartalmat tekintve nincsenek illúzióim, a kampányok nálunk az utóbbi időben magáról a kampányról szólnak, lényegesebb témák és tartalmi elemek nélkül. – Mennyire tudják elhelyezni a polgárok az EP-választást és mi a voksolás tétje a pártok számára? A néppártokra a „mélyüléssel” ellentétben a „bővülés” jellemző, horizontálisan igyekeznek nyitni, bővíteni támogatóik körét. A kevés erős kötés helyett sok gyengére törekednek | – Az emberek nagy része természetesen nem tudja, mi az Európai Parlament lényege, a választáson résztvevők döntő többsége belpolitikai okokból megy majd el szavazni, ha választott pártja meg tudja győzni arról, hogy van jelentősége a szavazatának. A pártok szempontjából sem önmagában, az elnyerhető mandátumok miatt van elsősorban jelentősége a mostani választásnak, hanem a következő parlamenti választás, 2006 fényében. Az EP-választás után minden párt kaphat egy-egy eposzi jelzőt, mint például „aki 2004-ben sem érte el az 5%-ot”, „aki megnyerte” és „aki elvesztette”. Nézzük az egyes pártokat! Az SZDSZ esetében tűnik a helyzet a legtisztábbnak, Kuncze pártelnök bejelentette, lemond, ha nem érik el az 5%-ot. Az MDF 3% alatti eredménye szinte biztosan Dávid bukását jelenti, a 3 és 5% közötti szereplés talán még megmagyarázható, a küszöb átlépése pedig egyértelmű siker lenne és önálló MDF-listát jelentene 2006-ra. Az MSZP pillanatnyilag nem túl valószínű győzelme Medgyessy megerősödését eredményezné, a viszonylag valószínű döntetlen/csekély vereség megmagyarázható lenne és valószínűleg nem indítana el azonnal erjedési folyamatokat. Az előző alternatívánál valamivel kisebb, de nem csekély esélyt látok a jelentős vereségre, ebben az esetben komolyan felmerülhet akár még a miniszterelnök leváltása is a szocialista párton belül. A választás eredményének a Fideszre lesz talán a legkisebb hatása, egy esetleges és nem túl valószínű vereség rövid távon feltehetően nem ingatná meg Orbán pártelnöki pozícióját, legfeljebb annyiban lehetne érdekes, hogy felszínre kerülhetnének a Fidesz eddig láthatatlan belső törésvonalai – ha léteznek egyáltalán ilyenek. – A pártok bejelentették, hogy mennyi pénzt szánnak a kampányra, 150 és 300 millió közötti összegekről beszéltek. Reális ez? – Legfeljebb akkor, ha még egy nullát hozzáírunk a végéhez. Ez megint csak a korábban már kárhoztatott álszentség megnyilvánulása. A politikai erők sokkal többet költenek, mint amennyit bevallanak, mert félnek – nem alaptalanul –, hogy a valóság beismerésével szavazatokat veszítenének. Hasonló okokból nem is nagyon várható, hogy bármely párt javaslattal álljon elő a párt- és kampányfinanszírozási helyzet rendezésére, mivel tudja, hogy a többiek ezt könyörtelen demagógiával használnák ki. Az igazán szomorú azonban az, hogy a politikától kevésbé függő intézmények, így például a sajtó sem jár utána a valódi költségeknek, hanem kritikátlanul közli a pártok által bemondott számokat. Mintha húsz évvel korábban élnénk: szinte mindenki tudja, de kimondani senki sem meri az igazságot. – A választáshoz közeledve egyre erősödik a kormányzat önreklámozó tevékenysége is. – Nagy a kísértés: a kormányzás előnye, hogy sokkal több erőforrás áll egy politikai erő rendelkezésére, mint ellenzékben. Nem elegáns azonban visszaélni ezzel – különösen nem attól a politikai erőtől, amely korábban ellenzékben vehemensen bírálta ezt a gyakorlatot. Elmondható, hogy a magyar közéletben a kormánypárti ellenzéki logika a legerősebb és, sajnos, valódi tartalmi politikai viták hiányában a leglátványosabb része a versenynek: egészen másként közelíti meg ugyanaz a párt a kormányzati marketing, a vizsgálóbizottságok, a rendkívüli ülések vagy éppen a kormánypárti interpellációk kérdését attól függően, hogy a hatalmon vagy éppen ellenzékben politizál.
|
Életrajz
2002– Tanszékvezető-helyettes, BKÁE Politikatudományi Tanszék, 2002– kutatási igazgató, Vision Consulting, 2001– Főtitkár, Magyar Politikatudományi Társaság, 1998– Igazgató, Törésvonal Politikai Elemző Központ, 1997– Egyetemi adjunktus, BKÁE Politikatudományi Tanszék, 1998–Doktorandusz, ELTE-ÁJK, 1998– Politológus diploma, ELTE-BTK, 1997– Történész diploma, ELTE-BTK Megjelent könyvei: Politika és kommunikáció. A magyar politikai napirend témái a 2002-es választások előtt (2002), Politológia I-II. Előadás-vázlatok (2003), Politika és politikatudomány (2003), A magyar politikai rendszer (2003)
|