Wertheim László Mátyás a meditációról, a divatról és a szembeúszás szükségességéről
Állandó párbeszédben (2004. április) Ferences szerzetesként hittancsoportokat vezet, tábort szervez, hajléktalanon segít vagy éppen Kárpátalján lelkipásztorkodik Wertheim László Mátyás, akivel a közelgő húsvét alkalmából hitrejutásról és a krisztusi tanítás érvényességéről beszélgettünk. Az interjú során szóba kerültek azonban az üzleti életben szerzett tapasztalatok és A passió című film tanulságai is. – Ön éveken keresztül egy ma is divatos, és a fiatalok körében sikeres divatmárka egyik vezető tervezője, irányítója volt. Mi vonzotta ehhez a világhoz, a divat, a kreativitás világához? – Az öltözködés szerintem kommunikáció is, a kommunikáció bármilyen formája azt szolgálja, hogy rajta keresztül eljussak a másik emberig, illetve a másik emberbe. Azóta használjuk például a beszédet, mióta abbahagytuk egymás kurkászását. Az igényünk pedig megmaradt arra, hogy egymással foglakozzunk, mert csak olyankor érezzük igazán, hogy létezünk térben és időben. Mivel ma már nincs időnk arra, hogy napokat bolházzuk a másikat, ezért gyorsabb, hatékonyabb rendszereket alakítottunk ki. Véleményt alkotunk, információkat közlünk, az öltözködés szintén információkat adhat rólunk, ha akarjuk. Alapvetően jelzi nemünket, állapotunkat, életkörülményeinket, irányultságunkat. A divatcég, amelyben sok éven keresztül örömmel dolgoztam, speciális fiatalok csoportjához szólt. A semmiből indulva hoztuk létre a termékcsaládot, és rövid idő alatt tízszeresére növekedett a forgalom. Ruhaipari mérnökként én elsősorban szellemi tőkét fektettem a vállalkozásba. – Adott tehát egy rendszerváltás utáni sikertörténet, mi késztette Önt arra, hogy lassan feladva mindent, ami addig fontos volt, teljesen más irányba vigye az életét? – A hite mélyülésével az ember egyre kevésbé érti, hogy mi alapján döntött annak idején. Visszatekintve úgy látom, hogy sorsom alakulásában meghatározó volt a nyitottság és az apró útjelzők szerepe. Hitrejutásomat találkozásaim alakították, fontosnak tartom, hogy tanúságot tett emberekkel voltam katona, olyanokkal, akik életükkel mutattak példát, s akik már egy bizonyos keresés után voltak. Mindenki, aki veszi a fáradságot, nem adja föl és keres, többre vágyik, alapvetően föltételezi: kell, hogy legyen valami értelme az életünknek. Ez azonban nem egyszerű, mert keresésünkben könnyen megalkuszunk valami pótlékkal, ami rövid időre megteszi hatását. Az öröm érzetének nyilván megvannak a biológiai feltételei is, hiszen az agyunk képes anyagokat termelni. Amikor ezt már nem tudjuk természetesen előidézni, pótszereket viszünk be a testünkbe. Az életemet eldöntő találkozások előtt sajátos világképem volt: bár megkereszteltek, de nem gyakorló családban nőttem fel, úgy véltem, hogy Isten azért van, mert az embernek szüksége van rá. A katonaságig nem olvastam a Szentírást; a rendszeres olvasást követő lépés az volt, hogy elkezdtem imádkozni. Az imádsággal elindul egy párbeszéd Istennel, ami jó esetben állandó. Ebben a párbeszédben idővel kikristályosodnak dolgok, amelyek arra visznek egy embert, hogy eldönti: ezt a párbeszédet ebben a formában, ebben a szolgálatban tudja elképzelni. Jézus nem a langyosságra tanított minket, hanem arra, hogy radikálisan vállaljunk fel bizonyos dolgokat. És ez a döntés, ez a felvállalás azzal is jár, hogy mindennapi életünkön is változtatni fogunk: nem kell feltétlenül mindig mindenből a legtöbbet és azonnal akarni. Mobiltelefont, autót, bármi más státusszimbólumot cserélgetni, csak az újdonság varázsa miatt. A krisztusi tanítás szerint való élés az önkorlátozást is jelenti. – Hogyan lehet ezt a tanítást érvényesen felvállalni és továbbadni a fiataloknak? – Nagyon nehezen vállaljuk fel a szembeúszást – és ezt magamra is értem. Nem merjük végiggondolni, hogy abszolút az ellenkezőjét kellene tenni annak, amit teszünk. Sok fiatalon azt látom magam körül, hogy szeretik a munkájukat csinálni, s naponta 12-14 órát dolgoznak Nem látják: hosszútávon ez az élettempó a családokat, a baráti közösségeket, sőt a belső, lelki életet is szétzülleszti. – Mit tehet ilyenkor egy hittancsoport-vezető vagy lelkigondozó szerzetes? – A befelé fordulás, az önmagunkra és közösségünkre figyelő lelkigyakorlat nagy segítség lehet. Ha egy fiatalember kiszakad a napi hajtásból s egy beszélgetésből, sportból álló hétvégén keresztül próbál töltekezni, akkor elkezdődhet a pozitív folyamat. Ha ez hiányzik, akkor egy idő után könnyen elkövetkezik a nihilizmus, amely már az ateizmusnál is súlyosabb, mindet tagadó, kiégett állapot. S hogy ez ne következzen be, abban nagyon fontos szerepe van a sportnak, nem szabad azt a hibát elkövetnünk, hogy csak a lelki egészségre figyelünk. – A húsvét előtti időszakra időzítették A passió című film bemutatását. Hogy látja, segíthet ez a műalkotás a hitrejutásban? – Fel lehet fogni ezt a filmet egy meditáció megjelenítéseként; van, akit továbbsegít ebben a meditációban, s van olyan, aki visszatér vagy elkezd meditálni. Számomra fontos kérdés, hogy akik csinálták a filmet, imádságos lélekkel dolgoztak-e. Nyilvánvaló, hogy az amerikai filmekből megszokott hatásokkal is dolgozik a film, de ha valami miatt sikeres, akkor nem annyira a képi- és hangeffektek miatt az, hanem a lelkülete miatt. Szerintem nem igaz, hogy realisztikus Mel Gibson alkotása: a filmben szereplők a Szentírás nyelvén szólnak, amely rengeteg eszközt, metaforát, szimbólumot használ, hogy elmondja a Megváltó történetét. Innentől kezdve bármilyen túlzás lehet művészi eszköz, s szerintem ebben a film mértéktartó.
|