Mosolyogva, de búcsúzni végre
Good bye, Lenin! (2004. január) Attól féltem, ez is csak egy olyan film lesz, mint mondjuk a Csinibaba, vagy az Ámbár tanár úr volt. Afféle gálvölgyis, koltais, rózsaszín nosztalgia-koktél, „kis pénz, kis nyomor, de legalább volt mit enni, és milyen vicces volt a tornatanár”–féle katyvasz, német kivitelben. Meg aztán ott a keserű valóság: Németország keleti felében éppen mostanság tetőzik az „Ost-algie”, azaz a keletnémet szörnyállam iránti vágyakozás. Szűk volt a rabruha, de ingyen adták, ugye. És persze van nekünk szocializmus itthon is elég, minek még fizetni is érte? De a Good bye, Lenin! nem ilyen film. Sőt, talán ez az eddigi legszellemesebb alkotás a német újraegyesítésről. Pedig nem volt könnyű dolguk. Mert képzeljünk csak el egy országot, ahol Erich Honecker az első számú vezető, és amelynek címerében egy kalapácsra szegezett körző áll. Jó, jó, most vonatkoztassunk el attól, hogy a papírból való felolvasás a főtitkárnak legalább nem okozott gondot, de tegyük a szívünkre a kezünket: Honecker ma Magyarországon legfeljebb már csak egy politikai államtitkár lehetne a MEH-ben. Viszont évtizedekig vezetett egy országot, ahol élet és halál ura volt. Az NDK a román mellett az egyik legaberráltabb rezsim volt az összes közül, szabályos börtön. Nem dicsekvésképpen említem, de mindez nekem már 11 éves koromban feltűnt, amikor apámmal szövetkezeti delegációval nyaraltunk Oberhofban. A velünk együtt érkező román csoport azonnal feljelentette apámat a házigazda keletnémeteknél egy – kicsit már színét vesztett – Marlboro-trikó viselése miatt. Ez egy ilyen rendszer volt. Az NDK – éppen irracionalitásából és a velejéig rothadtságából fakadóan – kitermelt annyi humort, hétköznapi poént, amely önmagában elvihet egy filmet, csak a korábbi kísérletek során valahogyan nem sikerült eltalálni az irónia és a komolyság helyes elegyét. Wolfgang Beckernek viszont bejött. A Good bye, Lenin! nemcsak egy bravúros szatíra, de egy ízlésesen tálalt dráma is – a disszidálás, a családok szétszakítása és a hazugságra kényszerítés ugyanis alapjában véve nem mókás dolog. A dinamikus cselekmény, a pergő poénok és az osztályon felüli színészi munka azonban kellemes estét garantál. Bátran ajánlom a filmet azoknak is, akiknek már nincs személyes emlékük a Trabant és a Spreewald uborka hazájából. Ideje lenne, hogy nálunk is szülessen egy olyan könnyed hangú, mégis fajsúlyos film a rendszerváltozásról, amely után egyszer végre mi is elköszönhetünk Lenintől és ránk hagyott kis barátaitól.
Good bye, Lenin! Német vígjáték, 118 perc, 2002 Rendezte: Wolfgang Becker Főszereplők: Daniel Bühl, Katrin Sass, Maria Simon Fődíj, Európai Filmakadémia, 2003
|