K(ádá)r. u. 15-ben
Fáklyahívõk (2004. január) Az 1971-es esztendő a legszebbek közül volt való. Nemcsak azért, mert életem második évében mutathattam ezidáig legszebb arcom a szocialista haza Sztahanovként munkálkodó lakóssága felé (ékezet az „o”-n by László, a Kovács), de a rendszer masszívan állt gimnasztyorkás lábain, mi több, elkezdett barakkosodni, bokrosodott a 301-es, és csehszlovákiai páncélvágtánkra is rálegyinthettek már: hja, kérem, az még az előző évtizedben történt… Az Ifjúsági Lapkiadó pedig megjelentette az örökbecsű Fáklyavivők c. munkát. Mint minden áttekintő mű, ez az ‘56-os agit-prop-brossúrákat idéző betű- és papírtípusú kötet is a nagy alapvetéssel kezdi, és Mohácsig visszamenne, de ott írástudókat csak holt püspökök közt lelhet. Így a hírhedett kísértetes kiáltványi mondat után máris Petőfit idézi (nem, nem azt, hogy „Habár felül a fáklya…”, nem, ez valami szövegromlott verzió), aztán szegény Ady jön, Fölszállott a páva c. verse látens kommunizmus, itt legalábbis kimutattatik. Majd József Attila sorai a Lebukott-opuszból. Tóth Árpád óvatlan Vörös Istene elmaradhatatlan korkellék; érdekes, hogy a rendszerben stallumot birtokló irodalmárok sosem siettek kiigazítani a szovjet-kommunizmussal a költeményt lazán összemosó értelmezéseket. A poétikai horizont Jevtusenkóig ível, Jevgenyij megbízható, a mi pártunk kölyke, nála már húzni se kell, hogy oda nem illő szavak el ne rondítsák az eszmét: Hiába is hull ránk jó langyosság/Hátat görnyesztő évek rohama/És polgári undok jóllakottság/A forradalmat nem adom oda! Az ideológia terminus technikusainak tisztázása során a korabeli olvasó nem ússza meg a foxi-maxi tudományág szájból-garatból kiforduló fűrészpor-sorait, egyik kedvencem az önigazoló tétel, miszerint „a szocialista forradalom a (társadalmi) fejlődés szükségszerű következménye”. Később, kicsit fasisztázva, Horthy-pribékezve ugyan, de a háború utáni Magyarországra jutunk; ‘56-hoz érve fékezett habzással Nyugat-bérencezve injektálódunk a dicsőséges 1971-be. A harmadik ötéves terv fényes homlokú gazdaságirányítását fémjelzi a mondat, mely a legendás Május 1. Ruhagyár vezérének ajkáról fakad (ahonnan sose fogy ki a nóta): „Ahhoz, hogy dolgozóinkat foglalkoztatni tudjuk, el kellett fogadnunk a tőkés vevők százezres nagyságrendű kabátmegrendelését.” Na, brávó. A félmúlttól (értsd: félünk, hogy nem múlik) búcsúzva egy gyöngyszemet hoztam máma is, mégpedig a Vörös Hadsereg 1956-os éleslövészetének komisszár ezredéből, ahol (vélhetően) létezett a piros ceruza meg a kenyér(f)osztogató szakasz mellett egy költészeti rohamcsapat is, ott pedig fürgén verselt egy kobakos írnok, bizonyos Jevgenyij Dolmatovszkij. Gyengéden oktató, hornos bajtársakat heroizáló, a budapesti flóra tipizálására is figyelmet fordító alkotása a Munkásőrség című, íme:
Nem vigyáztunk. S a História – mint Annyiszor – újra komolyságra int: Gondtalan élni még korán van! Az utcasor romos, ragyás, repedt, Kés-villogású üvegcserepek s tátott sebek a ház falában. … Lám, áll a nép – hiába a sok rom – Védi a munkás-paraszt hatalom, Mely fegyverét marokra fogta. Barackvirág csillan a kert felől, A pesti utcán átballag az őr: Munkaruha s lenini sapka.
-
|