Házigagyi klasszik
A diszharmonikusok (2003. december) E hónapban is valóságos ollócsodámon csillan a fény, mert a komoly/klasszikus zenébe is betüremkedtek azok a kellemetlen minőségproblémák, amelyek a novemberi számban ecsetelt úgy-teszek-mintha-a-jutút-hallanád-de-nem-az-típusú, akkor aktuális felhorgadásomat kiváltották. Irány a metszés, de előbb kis okoskodás. Gondolkozott-e már azon az Olvasó, mi történik, ha feljátssza Beethoven Holdfény-szonátájának elejét (az elég könnyű) odahaza a mini-music-center beépített mikrofonja előtt? Vagy leforgat otthon egy régi, noname bakelitet, és recsegésmentesen átírja CD-re, kis tömegzajt, sustorgást kever hozzá. Mindkét esetben megszülethet, mondjuk, Szvjatoszlav Richter, mondjuk, kisinyovi, mondjuk, '67. március 5-i koncertjének eddig kiadatlan felvétele. Ha megveszem, elkezdek hinni is a borítóban, és jó lesz nekem – de még jobb lesz az agyafúrt gyártónak. Azt hiszem, ha valami, hát ez volna a tiszta haszon. Vásároltam én már Pavarotti-lemezt, amin nem ő énekelt, bár ez a szó kissé eufemizálja annak a névtelen pasasnak esetében a hangadás megszentelt szavát. Mégsem ez a fő baj. Másképp is lehet pénzt keresni. Jugoszláviában vagy más, pillanatnyilag épp olcsó helyen a kisvárosi zenekarral felveszek pár népszerű művet. Vivaldikat, Mozartot, Beethovent. Kamaradarabok előnyben. Persze, az együttest a felvétel idejére átnevezzük, lehetőleg a Festival, vagy a London, a Vienna, vagy a Philharmonic szavak szerepeljenek benne. És nyomom is a cédét. Szerzőink több mint 70 éve holtak, a szűk esztendőkben tengődő zenészektől diszkontáron megváltom a felvétel jogait (írhatnám becsapásnak is, de az olyan ciki), és még tisztább hasznot húzok. Mert itt senki nevével vissza nem éltem, csak eladom, mint az Adios táskát meg a Panasenic hifi-cuccot. Mert a komponista klasszikus, a mű népszerű, az a 4-5 zenekarnévbe ültetett szó pedig húzóerő a felületes vásárlónak. És minden angolul legyen, kisebb hibákkal, hogy a nyelvet tudókat is elbizonytalanítsam. Olcsón adom viszont, hogy legalább a pénztárnál ne kelljen hezitálni, öccázbó' megvan hazára a kulissza. És a legszomorúbb most jön: viszik a lemezeket, mint a cukrot, ötezerből már azt hiszik, zsebre tették mindazt, amit a zeneirodalomból érdemes. (Értem én, persze, mert a nagy kiadók repertoárja tízszer ennyibe kerül. De ha azokat senki se veszi, nem is lesz olcsóbb soha…) És a legmegátalkodottabbja, illetve a legjobb szándékkal vásárló kispénzű zenebarát még hallgatja is ezeket a javarészt csapnivaló minőségben és igen gyenge művészi tartalommal rögzített korongokat. Ismertetőjelük árukon és gagyi borítójukon kívül, hogy mindig sorozatszerűen (dömpingvásárlás!) jelennek meg, ezer köntösük lehet. És egypár karmesternév, ijesztésül: Anton Nanut, Alexander von Pitamic, Hans Zanotelli, Sidney Lark, Alberto Lizzio, Henry Adolph. Most indulok, és szétlemezvágózom mind. Ameddig le nem kapcsolnak, folytatom a kultúrkampfot, de elkelne egy kis szolidaritás a fülsértés elleni csatában. Legalább mi, itt a jobb csatornában ne hallgassuk a Városi Diszharmonikusokat.
|