OFFLINE | téma |
Az értelem hatalma
(2003. november)
A leg­utób­bi szám írá­sai kö­zül az Eme­se az er­dő­ben cí­mű vál­tot­ta ki a leg­na­gyobb vissz­han­got. Szer­zőnk gú­nyo­ló­dik – és az ufi.hu fó­ru­mán ki­ala­kult vi­tát néz­ve ki le­het mon­da­ni, hogy sok ol­va­sónk előtt egy do­log nem egy­ér­tel­mű­en vi­lá­gos. Még­pe­dig az, hogy mi is a gúny tár­gya. Az ős­ma­gyar hi­e­de­lem­vi­lág vagy an­nak mai kö­ve­tői?

Hoz­zá­szó­lóink kö­zül so­kan nem gon­dol­ják azt, hogy szent­ség­tö­rés tör­tént, és hoz­zá­juk csat­la­ko­zunk mi is, ami­kor szer­kesz­tő­sé­gi re­ak­ci­ónk­ban afe­lett va­ló meg­döb­be­né­sünk­nek adunk han­got, hogy lé­te­zik a pol­gá­ri jobb­ol­da­lon olyan vé­le­mény, hogy egy­más mel­lett él­het­nek a ke­resz­tény­ség és a po­gány ha­gyo­má­nyok.
Szer­kesz­tő­ink és szer­ző­ink kö­zött amúgy egy­aránt akad tör­té­nész-hall­ga­tó, tör­té­ne­lem­ta­nár és tör­té­nész doktorandusz is. Tud­juk, hogy az ál­lam­ala­pí­tás nem lom­ta­la­ní­tás volt, és az ős­ma­gyar ha­gyo­má­nyok las­san hal­tak el, il­let­ve más-más sze­rep­kör­ben és kon­tú­rok­kal oly­kor he­lyet kap­tak az ala­ku­ló ma­gyar ke­resz­tény­ség éle­té­ben. Tud­juk, mi a meg­szen­te­lő­dés fo­gal­ma, a nap­kul­tusz, a pá­lo­sok je­len­tő­sé­ge, hi­szen mind­ez ma­gyar ha­gyo­mány, ami­re jó gon­dol­ni és büsz­ké­nek len­ni – már csak azért is, mert a mi­énk, és csak a mi­énk. Azon­ban ez nem je­len­ti azt, hogy hin­nénk Eme­sé­ben. A né­pek ős­tör­té­ne­te­i­ben vi­lág­szer­te lé­tez­nek ana­lóg hely­ze­tek. Csak egy pél­da: Mó­zes is, Ál­mos is az új ha­za ha­tá­rán halt meg – ezt ne ne­vez­zük vé­let­len­nek, ne mond­juk azt se, hogy va­la­me­lyik csalt, ha­nem te­gyük he­lyé­re: ezek mon­dák, egy-egy nép kul­túr­tör­té­net­ének, és, nem ta­gad­juk: tör­té­nel­mé­nek ré­szei. De va­jon ki­nek szur­kolt egy pi­li­se­ző úri­em­ber, ami­kor a po­gány­lá­za­dá­so­kat ta­nul­ta az is­ko­lá­ban? Nem baj, tény­leg nem baj, ha a po­gá­nyok­nak – de ak­kor egy má­sik csa­ta­me­zőn ne áll­jon a ke­resz­tény ol­dal­ra.
Eze­ket a ha­gyo­má­nyo­kat vé­le­mé­nyünk sze­rint fenn­költ­sé­gük meg­tar­tá­sá­val kel­le­ne ápol­ni. A ha­gyo­mány­ápo­lás ré­sze az is, hogy igyek­szünk nem ne­vet­sé­ges­sé ten­ni egy ha­gyo­mányt. És úgy gon­dol­juk, hogy a ha­gyo­mány­őr­zés fo­gal­mát job­ban kö­ze­lí­ti az az ak­tus, amely a ha­gyo­mányt nem he­lyén ke­ze­lő­ket il­le­ti ke­mény (te­gyük hoz­zá: fél­re­ért­he­tő) gún­­nyal, mint az, amit a szívcsakra-hívők el­kö­vet­nek. Ne­he­zen his­­szük, hogy akad jó­zan em­ber, aki nem tart­ja mi­ni­mum mu­lat­sá­gos­nak azt a mű­kö­dést, amely­ben el­kép­zel­he­tő, hogy va­la­ki hit­hű ke­resz­tény­ként pálosan el­mor­zsol egy ró­zsa­fü­zért, de a zse­bé­ből ki­lóg egy ezo­te­ri­kus té­má­jú könyv. Vagy-vagy. Ilyen egy­sze­rű. És ha lé­te­zik ez a mű­kö­dés, amely – is­mer­ve a ho­ni mé­di­át – jó­ko­ra pub­li­ci­tást is kap, ak­kor a kép­zelt jó­zan em­be­rünk­nek az ős­ma­gyar ha­gyo­má­nyo­kat hall­va, mond­juk Len­gyel Dé­nes nagy­sze­rű mon­da­köny­vét meg­lát­va ez a vis­­szás hely­zet jut az eszé­be. Ilyen egy­sze­rű el­in­téz­ni a ha­gyo­má­nya­in­kat. Még két kér­dés: 1. El­fo­gad­ván azt az ál­lí­tást, hogy aki­nek egy­ol­da­lú hu­mor­ér­zé­ke van, an­nak nincs hu­mor­ér­zé­ke, adó­dik a kér­dés: a bal­ra gú­nyo­ló­dó cik­kek mi­ért nem vál­tot­tak ki ed­dig ha­son­ló vi­tát? 2. A né­met kon­zer­va­tí­vok meg­tűr­nek-e a kö­zel­sé­gük­ben olya­no­kat, akik meg­ün­nep­lik a ke­resz­tény Ró­ma fe­let­ti ger­mán győ­zel­met? Na, hát ilyen egy­sze­rű.



Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”