Mert ez műanyag (2004. szeptember) „A legjelentősebb külföldi tulajdonban lévő kiskereskedelmi vállalkozások, így az Auchan, a Cora, a Metro, a Plus, a Spar és a Tesco közös állásfoglalásban tiltakozik az októberben a parlament elé kerülő környezetvédelmi termékdíjakról szóló, több mint százoldalas törvénymódosító javaslat italcsomagolásokra és a műanyag bevásárlótáskára vonatkozó részei ellen.” (Napi Gazdaság, 2004. augusztus 30.) Szinte teljesen eltűntek az elmúlt években az üzletekből a visszaváltható csomagolású termékek. A szénsavas üditők esetében az üvegek az éttermi asztalokra szorultak vissza, a boltokban a dobozos és az eldobható műanyagpalackos változat közül választhatunk. Ásványvízből is csak egyetlen márka kapható visszaváltható csomagolásban (az is csak szénsavas változatban), így hiába vesz valaki nagyon egészséges, a természet lágy ölén fakadó, ésígytovább vizet, a (jó esetben a) szemétbe kerülő csomagolás épp ezt a természeti környezetet terheli majd. Az eldobott műanyagpalackok és bevásárlótáskák lebomlása a természetben száz évnél is tovább tart, így több nemzedék is élvezheti az erdőben egy földbe taposott bevásárlózacskó felemelő látványát, míg elégetve rákkeltő anyagok egész sora szabadul fel. Hogy ez ne forduljon elő, abban az emberek környezettudatossága mellett az államnak is jelentős szerepe lehet, hiszen egyrészt termékdíj-politikájával motiválhatja a fogyasztókat, hogy a kedvezőbb árú, újrafelhasználható csomagolású termékeket válasszák, másrészt a megfelelő szabályozással rászoríthatja a gyártókat és kereskedőket a visszaváltható megoldásokra. A csomagolóiparnak persze nagyobb biznisz, az áruházláncoknak pedig olcsóbb és kényelmesebb, ha a visszaváltható palackok helyett inkább az eldobható csomagolások összegyűjtését és újrahasznosítását szorgalmazzák, állami pénzen, természetesen. Nem szívesen mondanának le az áruházakban ingyenesen biztosított, a vásárlók által kedvelt bevásárlótáskákról sem – ugyan lehetőségük lenne műanyag helyett papírból készült táskákat adni, de azok előállítása költségesebb, így kevésbé érné meg számukra. Kérdés, hogy az ősszel az Országgyűlés elé kerülő, a termékdíjakkal foglalkozó törvénytervezet milyen változásokon fog még keresztülmenni elfogadásáig. Ki bizonyul erősebbnek, a tervezetet előterjesztő, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, vagy az egyik legbefolyásosabbnak tartott csomagolóipari lobbi, megtámogatva az áruházláncokkal és üdítőitalgyártókkal? A magam részéről szurkolok az előbbinek, de a meccs esélyesének valahogy inkább az utóbbiakat sejtem…
|