Molnár Tamás merényletekről, dekadenciáról és arról, hogy Rómának mindig igaza van
„Hit nélkül nem lehet egy országot kormányozni” (2003. október) Magyarországon született 1921-ben a neves katolikus filozófus, Molnár Tamás, aki 1946-ban hagyta el az országot. Tanulmányai befejezése után oktatott többek között a Yale-en, a Columbián, a Sorbonne-on és Franciaországban, Olaszországban, Argentínában is volt elnöki tanácsadó. A világot nem titkolt borúlátással szemlélő professzor lapunknak elmondta: nem hiszi, hogy az iszlám fenyegetné a nyugati civilizációt. – Professzor Úr! Több cikkében is írt arról, hogy a XXI. században a háború fogalma átértékelődik. Mit ért ez alatt? – A háború fogalma viszonylagos dolog. Korábban könnyebben körülírható volt. Egymásnak esett például a macedón falanksz a perzsa birodalommal, vagy a XIV. századi angol íjászok megküzdöttek a francia lovagokkal. Ez a háborús kép rögzült bennünk, holott a háború képe folyamatosan változik. A XVI–XVII. században például alapvetően az arisztokrácia háborúi zajlottak, s az a jobbágyot és a zsellért nem érintette. A háború tulajdonképpen az uralkodó rétegek küzdelme volt. Az alapvető változás a francia forradalom idején történt, ekkortól beszélünk tömegháborúkról. Ám persze a tömegek nemcsak a háborúban jelennek meg, hanem az iparban is, és lassanként kialakulnak a tömegtársadalmak. Ezzel párhuzamosan Spanyolországban indul el a háborúk hatására egy másfajta harcmodor, a geriellosok küzdelme. Ez már az arisztokrácia háborúja, ez nem tömegháború, itt mindenki mindenki ellen küzd. Később ehhez hasonló harcot folytatnak majd Oroszországban a partizánok. És ehhez jön a mostani terroristaháború. Azt kell, hogy mondjam, hogy a gerilla, a partizán és a terrorista ugyanaz. Mindben az a közös, hogy úgy harcolnak, hogy a fennálló szabályokat átlépik és áthágják. – Mi állhatott az Egyesült Államokat 2001-ben ért terrortámadások hátterében? – Volt egy arab csoport, amelynek tagjai Amerika ellen, az amerikai hegemónia ellen léptek fel, és ez csatlakozott egy vallásos, Izrael-ellenes fellépéshez. Ezek a csoportok egyszerre Amerika- és Izrael-ellenesek. Az arabok hadviselése megint csak egy sajátos dolog, amit mi, nyugatiak nehezen érthetünk. Erről legjobban Ibn Khaldun, egy XIV. századi arab történetíró „Bevezetés a történelembe” című könyvében ír. A sivatagi népek bekerítik a várost, az Urbs-ot, és ez a bekerített város lassan felmondja a szolgálatot. A város azért képtelen harcolni a sivatagi népekkel szemben, mert dekadens. Ez a dekadencia sajnos igaz a nyugati társadalomra is. A nyugati országokban egyre több helyen számolják fel a hadseregeket. Valójában egyre gyengébbek, de még mindig megpróbálják elhitetni az arabokkal, hogy erősek. – A merénylet hogyan változtatta meg az amerikai társadalmat? – Az amerikai társadalmat igazából nem lehet megváltoztatni. Az amerikai világ nagyon hasonló az ókori római társadalomhoz. Az újdonság ott azonnal rutinná válik, de emellett igény is van az újdonságra. Ilyen volt Kennedy, az ifjú király trónra lépése, aki egy új kultúrát, a Medici Firenzét próbálta újraálmodni. Amikor pedig Ronald Reagan került hatalomra, akkor azzal az újdonsággal rukkolt elő, hogy elhozza a jobboldali forradalmat. Ezen előzmények fényében úgy érzem, hogy szeptember 11-e is egy ilyen rutinná fog válni. – Mit gondol arról a feltevésről, hogy az iszlám világ fenyegetné a nyugati civilizációt? – Egyáltalán nem vagyok benne biztos. Látványos akció volt a szeptember 11., amelyben az iszlám hadat üzent az amerikanizációnak, de azóta ezt semmilyen komolyabb tett nem követte. Ha történelemben visszatekintünk, akkor láthatjuk, hogy az arabok sohasem tudtak hosszú ideig egységesen fellépni egy közös cél érdekében. – Mennyire egyeztethetők össze az amerikai szabadságeszménnyel az elmúlt két évben bevezetett, a szabadságjogokat korlátozó intézkedések? – Az amerikaiak szerint teljesen. Az Egyesült Államok ugyanis egy tömbtársadalom. Kétszáz éve ugyanaz az alkotmány, s ebből vezetnek le mindent. Amerikában a társadalomnak más morális meggyőződése van, mint amelyhez Európában hozzászokhattunk. Kevésbé árnyaltan látják a világot. – Sokan dölyfösnek és arrogánsnak tartják az amerikai külpolitikát. – Vegyük Rómát példának. Ott is azt látjuk, amit manapság, hogy mindig minden cselekedetükre találtak megfelelő erkölcsi alapot. Ahogy azt Vergilius meg is írta, hogy Rómának van igaza, Rómának az a hivatása, hogy igaza legyen. Ugyanez a meggyőződés él Amerikában. „Minket mindig megbántottak, Kaiser megbántott, Hitler megbántott, Szaddám Husszein megbántott.” Az amerikai öntudatban a világ mindig rossz, „mi vagyunk a jók”. És ezt nem lehet megváltoztatni. – Magyarországon gyakorlatilag tabutéma a nyugati civilizáció dekadenciája. Így van-e ez a tengerentúlon is? – Igen, ez ott is tabukérdés. Sokan hedonista módon az utolsó pillanatig élvezni akarják azt a mocsarat, amiben tartózkodnak. Sok hasonlóság van a Római Birodalom válsága és napjaink történései között. Írtam egy könyvet erről Én, Symmachos címmel, amelyben a főhős, egy IV. századi római szenátor észrevette, hogy a Birodalomban dekadencia van. Ő azt javasolta, hogy állítsák vissza a köztársaság korának szobrait, például Nikét, a győzelem istennőjének a szobrát, mert ezek segítenek ellenállni a dekadenciának. – Miért nem beszélünk erről? – Akkor is, és most is az volt a jellemző, hogy nem szabad kimondani azt, hogy dekadencia van. Ezt a kérdést nem lehet föltenni, mert akkor az ember megkérdezheti, hogy akkor miért nem leszek öngyilkos. Egymás után esnek szét az intézményeink. Erre példa a hadsereg vagy az iskolarendszer, de itt vannak azok az államok, amelyek lemondanak a szuverenitásukról Brüsszel javára. Így ezek az államok lemondanak arról, hogy megvédjék saját polgáraikat, és kiesik a kezükből a saját jövőjük alakításának lehetősége. Emellett az egyház, a klasszikus értelemben vett teokrácia is sok tekintetben letért a morális útról. Az amerikai pedofil papok botránya is ugyanolyan bizonyítéka az általános dekadenciának. – Ön az egyik cikkében azt írta, hogy megszűnt az amerikai olvasztótégely, és a különböző nemzetek fiataljai, a spanyolok, ázsiaiak „összecsapásra készülnek”. Ez szintén nem illik az „amerikai álom” koncepciójába. – Az amerikai olvasztótégely legkiemeltebb helyei az egyetemek voltak, mert itt a tanítás mellett egyúttal amerikanizálták a hallgatókat. Ezek az egyetemek most tele vannak ázsiai diákokkal. A számuk annyira megnőtt, hogy magában hordja annak a lehetőségét, hogy nagy tömegben egymásra találva már nem asszimilálódnak, hanem próbálják megőrizni a kulturális identitásukat. De ez a hatalmas bevándorló tömeg nem csak az egyetemeken van jelen. És a történelemben tapasztalható az is, hogy amikor az emberek észrevették, hogy már nem kisebbségben, hanem többségben vannak, akkor hirtelen egyre erősebben kezdték érvényesíteni az érdekeiket. Ennek a jelei tapasztalhatók az Egyesült Államokban is. Emellett ott van a dél-amerikai bevándorlás. A frissen érkezettek közül sokakat fűt a bosszúvágy, hogy megbosszulják azt, amit őseikkel tettek az amerikai hódítók. Ezek a dolgok tehát magukban hordják egy közelgő belső konfliktusnak a lehetőségét. Erre akkor van a legnagyobb esély, ha a gazdasági növekedés indukálta egység, az állandó fejlődésbe vetett hit egyszer megtörik. – S ezt nem érzékeli az amerikai társadalom? – Azt nem értik, hogy a bosszút el lehet napolni, de elfelejteni nem lehet. Az amerikaiaknak nincs időérzékük. – Visszatérve a történelmi párhuzamokra: a széteső Római Birodalomban a kereszténység volt az új kohéziós erő. Ön szerint körvonalazódik-e egy ilyen új összetartó erő ma a világ legerősebb hatalmában? – A Római Birodalomban a pogánysággal valami nagyon-nagyon fontos és érdekes dolog veszett el. Én jól ismerem Alain de Benoist-t, könyvet is írtunk együtt, de én nem értek egyet az ő gondolataival, nem fogadom el az új pogányság filozófiáját, nem fogadom el, mint érvényes vallást. Az ókori pogányság ettől függetlenül egy érdekes téma. A pogányok a filozófia erejénél fogva lassan belátták a pogányság helytelenségét. A III., IV. században a kereszténység megerősödésekor az is fontos volt, hogy egyre jobban szétesett a Római Birodalom közigazgatása, és a kereszténységben megvolt az az erő, amely ezt a kohéziót tudta pótolni. Közbiztonságot tud teremteni, el tudja látni az adminisztrációt. Tehát amikor Konstantin bevett vallássá tette a kereszténységet, akkor meg akarta menteni a Birodalmat. Ma nincs egyház, amely felállna a jelenlegi ideológiával szemben, vagy amellett. Úgy gondolom, hogy nincsenek meg a jelenlegi keresztény egyházakban azok az adottságok, amelyekkel meg tudnának újulni, ellen tudnának állni a deszakralizációnak. Az egyház helyzetét gyengíti az is, hogy az egyház és az állam szétvált egymástól, márpedig ezek egymás nélkül a történelemben nemigen léteztek. A II. Vatikáni Zsinat ennek a szétválasztásnak a beismerése és jóváhagyása. Vallás és hit nélkül nem lehet egy országot kormányozni, egy kultúrát életben tartani. Hazudik, aki azt mondja, hogy most kezdődik egy új humanizmus. – Amerika mostanában két részre osztja Európát, úgymint „régi és új Európa”. Milyen alapja van ennek Ön szerint? – Ez egy ösztönös reakció volt a részükről. Náluk Amerika számít mindig az újnak és akik velük vannak, azok mindig a jók, a haladók, az újak. A régi pedig a rossz szinonimája az amerikai gondolkodásban. – Ön többször körbeutazta a világot, sok országban dolgozott, konzervatív államférfiak mellett, mint elnöki tanácsadó. Léteznek-e nemzeteken átívelő konzervatív receptek? – Kijavítanám a szóhasználatukat. Én nem konzervatív vagyok, hanem magamat jobboldali gondolkodónak tartom. A „receptről”: elsősorban azt tanácsolnám, hogy a jobboldalnak el kell fogadnia saját magát, el kell fogadnia és büszkén vállalnia a jobboldaliságát. Emellett teljes erővel azon kell dolgozni, hogy a jobboldal belépjen a kulturális vérkeringésbe, és ott pozíciókat szerezzen. Állandóan táplálni kell a közéletet olyan dolgokkal, amelyek értékesek a társadalom számára. Emellett persze el kell utasítani a szélsőjobboldalt, nem szabad, hogy a kettőt azonosítsák, összemossák, mert így veszélybe kerülhetnek a jobboldal legfontosabb értékei. – Az elmúlt hetek egyik nagy botránya az volt, hogy a legnagyobb kormánypárti napilap egy hamis Teller-levelet közölt. Milyen emléket őriz a jobboldaliságát mindig büszkén vállaló magyar tudósról? – Ugyan csak egyszer beszélgettünk személyesen, de nagyon jó benyomást tett rám. Egy igazi patrióta volt, mindig kiállt a magyarsága mellett. – Több egyetemen tanított Európában és Amerikában egyaránt. Hogyan látja a felsőoktatás helyzetét a világban? – A XIX. századig egy egyenes vonalú fejlődés figyelhető meg az oktatásban. Max Weber után ez a fejlődési pálya megtört. Erre élő példák az amerikai egyetemek is, amelyek nehezen hasonlíthatók a klasszikus egyetemekhez. Ezekben hiányzik az a kultúra, ami nélkül nincs tanítás. Jó példa erre, mikor nemrégiben New Jerseyben beszélgettünk tanár kollégáimmal. Megkérdeztem az egyiket, hogy mit tanít az egyetemen. Azt mondta, hogy olvasást és írást. Erre úgy válaszoltam, hogy ha jól tudom, ezt az általános iskolában elsajátítják a diákok. „Nem, nem – válaszolta – nagyon népszerűek az óráim, és láthatóan sokaknak szüksége is van ezekre a kurzusokra.”
|