OFFLINE | puncs | Budapest
Par­ko­lá­si adó-nem
Autó és adó
(2003. október)
Az MSZP–SZDSZ-kor­mány­zat az adók és já­ru­lé­kok for­má­já­ban elképesztő mér­té­kű­re nö­vel­te az au­tó­tu­laj­do­no­sok­ra ne­he­ze­dő ál­la­mi el­vo­ná­so­kat. Se­hol a vi­lá­gon nem fi­zet olyan so­kat a gép­jár­mű­fenn­tar­tó, mint Ma­gyar­or­szá­gon és se­hol a vi­lá­gon nem kap cse­ré­be vis­­sza olyan ke­ve­set a szol­gál­ta­tá­sok­ban, út­há­ló­zat­ban, mint a nem­zet­kö­zi-kö­zép­sze­rű­ség kor­má­nya ál­tal (meg)vezetett or­szá­gunk­ban.

A ben­zin, a gáz­olaj jö­ve­dé­ki adó­já­ból, a gép­jár­mű­adó­ból, a cég­au­tók adó­já­ból, a fo­gyasz­tá­si adó­ból va­la­mint az au­tó­pá­lya­dí­jak­ból az ál­lam­nak mint­egy 350 mil­li­árd fo­rin­tos be­vé­te­le szár­ma­zott 2002-ben. A gép­ko­csik szá­má­nak és az inf­lá­ció ala­ku­lá­sá­nak fi­gye­lem­be­vé­te­lé­vel ez az ös­­szeg idén 370 mil­li­árd fo­rint, nem szá­mít­va a gép­ko­csik vá­sár­lá­sá­val és fenn­tar­tá­sá­val ös­­sze­füg­gő adók­ból szár­ma­zó be­vé­te­le­ket. Nos, eb­ből a gi­gá­szi be­vé­tel­ből – nem szá­mít­va a meg­le­vő út­há­ló­zat fenn­tar­tá­sát – a Medgyessy-kor­mány, Csil­lag István mi­nisz­ter ígé­re­te sze­rint jö­vő­re 80 mil­li­árd forint ér­ték­ben lát­na (khm) hoz­zá új au­tó­pá­lya és gyors­for­gal­mi út­sza­kasz­ok épí­té­sé­hez. A Pénz­ügy­mi­nisz­té­ri­um jö­vő­re egy­sé­ge­sen 1200 fo­rint­ra kí­ván­ja emel­ni a gép­jár­mű­vek súly­adó­ját, ho­lott egy ta­va­lyi jog­sza­bály alap­ján a 2003-ban ér­vé­nyes 800 és 1000 fo­rint kö­zöt­ti gép­jár­mű-súly­adót 2004-től az egy­sé­ges, száz ki­lo­gram­mon­kén­ti 1000 fo­rin­tos gép­jár­mű-súly­adó kel­le­ne, hogy fel­vált­sa. Ez, akár­hogy is szá­mol­juk mint­egy 20 szá­za­lé­kos eme­lést je­lent – er­go: az eme­lés mér­té­ke lé­nye­ge­sen meg­ha­lad­ja a ter­ve­zett inf­lá­ci­ót. Nem so­rol­ha­tók az ál­la­mi be­vé­te­lek­hez a par­ko­lá­si dí­jak, de saj­nos ezek díj­té­te­lei is nő­nek jö­vő­re. Bu­da­pes­ten már a kül­ső ke­rü­le­tek köz­pont­ja­i­ban és a la­kó­te­le­pe­ken is be­ve­zet­nék a fi­ze­tő par­ko­lást. Az új fizetés, tar­há­lás hely­szí­ne le­het a XXII. ke­rü­let köz­pont­ja, a XIX. ke­rü­let­ben a Ha­tár út kör­nyé­ke, Óbu­dán a Fló­ri­án tér, a Fő tér és a Mik­lós tér, Cse­pe­len pe­dig a Cse­pel Plaza kör­nyé­ke, Zug­ló­ban pe­dig a Fel­vo­nu­lá­si tér. A par­ko­lá­si tár­su­lá­sok – ha az adat­vé­del­mi ag­gá­lyok el­há­rul­nak – he­te­ken be­lül tí­zez­rek­nek pos­táz­nak fi­ze­té­si fel­szó­lí­tá­so­kat az el­ma­radt – oly­kor mil­li­ós – pót­dí­jak­ról. A par­ko­lá­si lob­bi sze­rint dup­lá­já­ra kel­le­ne emel­ni a par­ko­ló-el­len­őrök szá­mát, hogy a je­len­le­gi, öt­mil­li­ár­dos bu­da­pes­ti be­vé­tel dup­lá­ját le­hes­sen be­szed­ni. És itt a lé­nyeg! A sok­mil­li­ár­dos be­vé­tel azon kí­vül, hogy gaz­da­gít­ja az ön­kor­mány­za­to­kat és a par­ko­ló­kat üze­mel­te­tő tár­su­lá­so­kat, kft-ket, hoz-e bár­mi­lyen hasz­not az au­tó­sok­nak gya­lo­go­sok­nak, te­hát az is­tenad­ta pór­nép­nek? A köl­tői kér­dés­re – saj­nos, saj­nos – egy­ér­tel­mű nem a vá­lasz. Vaj­da Pál fő­pol­gár­mes­ter-he­lyet­tes sze­rint a par­ko­lá­si díj nem az au­tó­sok meg­sar­co­lá­sa, ha­nem sza­bá­lyo­zó esz­köz. Pe­dig még­is az, leg­alább­is Ma­gyar­or­szá­gon. Ez pe­dig kön­­nyen be­lát­ha­tó a té­nyek tük­ré­ben. Tény, hogy Bu­da­pes­ten 594 ezer sze­mély- és 78 ezer te­her­au­tó, 13 ezer mo­tor­ke­rék­pár és 4300 busz jár­ja az uta­kat. Az agg­lo­me­rá­ci­ó­ból 400 ez­ren jár­nak Bu­da­pest­re kb. 200 ezer au­tó­val. A kö­zel egy­mil­lió au­tó na­pon­ta át­la­go­san egy órát köz­le­ke­dik és 23 órát par­kol va­la­hol. Azon­ban tény ugyan­ak­kor az is, hogy a par­ko­lá­si dí­jak­ból be­fo­lyó ös­­sze­geket Ma­gyar­or­szá­gon nem for­dí­tják új és in­gye­nes, vagy leg­alább­is ked­vez­mé­nyes par­ko­ló­he­lyek lé­te­sí­té­sé­re. Tény, hogy min­den par­ko­lás­ra ki­fi­ze­tett 100 Ft 45-60%-át az üze­mel­te­té­si költ­sé­gek te­szik ki. És tény az is saj­nos, hogy a par­ko­lá­si dí­jak­ból így fenn­ma­ra­dó ös­­sze­gek­ből az ön­kor­mány­zat­ok csak újabb drá­ga, fi­ze­tő par­ko­lók lé­te­sí­té­sét tá­mo­gat­ják. Az V. ke­rü­let­ben, pél­dá­ul si­ke­rült a több száz forintos órán­kén­ti par­ko­lá­si dí­jak mil­li­ár­dos hasz­ná­ból lét­re­hoz­ni a ma­gán­tő­ke ál­tal mű­köd­te­tett 500-600 Ft-os óra­dí­jat fel­szá­mo­ló Szent Ist­ván ba­zi­li­ka előt­ti és Sza­bad­ság té­ri mély­ga­rá­zso­kat. Mind­két hely­szí­nen ke­ve­sebb lett az új és drá­ga par­ko­ló­he­lyek szá­ma, mint a ko­ráb­bi par­ko­ló­he­lye­ké. A vi­lág­vá­rost épí­tő fő­pol­gár­mes­ter és vá­ros­le­épí­tő csa­pa­ta nem épí­tett új fe­lül­já­ró­kat, nem csök­ken­tet­te a lám­pás ke­resz­te­ző­dé­sek szá­mát, nem épí­tett el­ke­rü­lő uta­kat. Si­ke­rült vi­szont tö­re­dé­ké­re csök­ken­te­ni a BKV já­ra­ta­i­nak sű­rű­sé­gét, és min­den üres ígé­ret­tel el­len­tét­ben nemhogy nö­vel­te vol­na, de csök­ken­tet­te az in­gye­ne­sen igény­be ve­he­tő P+R par­ko­ló he­lyek szá­mát. En­nek leg­szo­mo­rúbb pél­dá­ja, hogy a met­ró Örs ve­zér té­ri vég­ál­lo­má­sá­nál, ahol még nem is olyan ré­gen kö­zel 2000 au­tó par­kol­ha­tott in­gyen, ma már csak az Ár­kád be­vá­sár­ló köz­pont mély­ga­rá­zsá­ban par­kol­hat jó­val ke­ve­sebb jár­mű. Ma­rad te­hát a köz­le­ked­ni vá­gyó au­tós­nak az el­vi­sel­he­tet­len fenn­tar­tá­si költ­sé­ge­kért cse­ré­be az át­ha­tol­ha­tat­lan du­gók dzsun­ge­le, a fek­vő­rend­őrök és kátyuk ál­tal biz­to­sí­tott terep-rally, szla­lom feeling, a mi­ni­mum ne­gyed­órás fi­ze­tő par­ko­ló­hely ke­res­gé­lés után pe­dig já­ru­lé­kos „él­ve­zet­ként” a le­járt par­ko­ló­jegy utá­ni pót­díj­fi­ze­tés lé­lek­eme­lő ta­pasz­ta­la­ta. Aki nem hi­szi, jár­jon utá­na! De ne gya­log, mert ak­kor fönn­áll a ve­szé­lye, hogy a nagy vá­ros­ve­ze­tő, D. G. kép­ze­let­be­li vi­lág­vá­ro­sá­hoz mél­tó „tisz­ta­sá­gú” Bu­da­pest­jé­nek négy­zet­cen­ti­mé­te­ren­ként leg­alább két­szer fel­ha­sí­tott jár­dá­in ku­tya­gu­mi­ba lép. Aki nem elég óva­tos az akár be­le­es­het az egyik, vi­lág­vá­ro­si szo­kás sze­rint he­tek­re je­lö­let­le­nül nyit­va ha­gyott épít­ke­zé­si gö­dör­be is. Le­he­tő­leg ne men­jen ke­rék­pár­ral sem, mert ma még ott is élet­ve­szé­lyes ke­rék­pár­ral köz­le­ked­ni, ahol van ke­rék­pár­út. De nem ér­de­mes met­ró­val, busszal, vagy vil­la­mos­sal, HÉV-vel, sem be­le­vág­ni az uta­zá­si ka­land­ba, mert ezek­re olyan so­ká­ig kel­le­ne vár­ni, hogy mi­re meg­ér­ke­zik a túl­zsú­folt já­rat, a tü­dő­rák úgy­is vé­gez a pró­bál­ko­zó­val.

- R.P. -


Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”