Balatoni Monika aszódi fiatalokról, a közösségteremtés erejéről és a visszanyaló fagyiról
Időtálló értékek tiszteletében (2003. augusztus) A Színművészeti Főiskolán végzett 1997-ben Balatoni Monika, aki jelenleg a Madách Színház dramaturgja. Színházi munkája mellett könyvsorozatot szerkeszt a Kairosz Kiadónál, rendez, színház és pedagógia ötvözésével pedig hátrányos helyzetű fiatalok önkifejezésén segít. – A gondolatiságban nem lehet kompromisszumot kötni – mondta lapunknak a fiatal színházi szakember. – Évekkel ezelőtt, még a Nemzeti Színház dramaturgjaként drámapedagógusként gyerekeknek szóló műsorokat mutatott be Önhöz hasonló fiatal művészekkel. Milyen esélyei vannak azoknak, akik megpróbálják felvenni a versenyt az uralkodó képi kultúrával? – Mindig is úgy éreztem, hogy a Színművészeti Főiskola diplomája mellett a pedagógusi képesítés olyan lehetőséget jelent, amit vétek volna ki nem használni. A drámapedagógia igazából csak egy ürügy volt; ürügy arra, hogy kiválasszunk egy-egy témát, problémát a a hétköznapokból (mint például a szülő–gyermek-kapcsolat), s ehhez keressünk irodalmi anyagot. Hogy a színház, a népköltészet, a játék eszközeit és formáit ötvözve, az irodalom remekeit felhasználva próbáljunk a gyerekekkel kommunikálni, személyiségüket, készségeiket fejleszteni. Pontosan a sokszínűség miatt találóbbnak érzem a SZÍN-játék betűszót; mert arról is szólt a dolog, hogy a gondolkodás, az önkifejezés, az értékek tiszteletének fontosságát mutassuk meg azoknak, akik eljöttek az előadásokra. Ezért is különlegesen izgalmas az aszódi nevelőintézetben zajló kísérlet. Szeptembertől a nevelőkkel és az intézmény igazgatójának segítségével tizennyolc, nehéz helyzetben lévő fiatallal játszunk SZÍN-játékot, körbejárva az ő világukban különösen fontos erőszak, bűn és bűnhődés, összetartozás kérdéseit. – A Kairosz Kiadónál sorozatot szerkeszt a múlt nagy magyar színházi személyiségeiről. Jászai Mari, Latinovits Zoltán, Mensáros László, Sinkovits Imre művészetével, életével mintha nem lenne divat foglalkozni. – A színház ugyan a pillanat művészete, de egy színházi előadásban létrehozott érték ugyanúgy időtálló, mint bármelyik más művészeti ágban. Én úgy látom, hogy kulturális életünk egy részében az a káros, önhitt és egyáltalán nem megalapozott nézet él, hogy az elődökkel foglalkozni nem érdemes, érték nincs vagy legalábbis nagyon relatív, s hatalmas életműveket intéznek el „tekintélyes szakemberek” az alkotások ismerete nélkül néhány mondatban – kitűnő példa erre Tamási Áron, akit ma alig játszanak a honi teátrumok. Meggyőződésem, hogy a gondolatiságban, a szellemiségben nem lehet kompromisszumot kötni: minden művészetnek van eszmei öröksége, vétek lenne nem foglalkozni olyan emberekkel, akik művészetükkel, intellektusukkal meghatározták egy korszak gondolkodásmódját. Itt van például szeptember 21-e, a Magyar Dráma Napja, valamint idén Sinkovits Imre 75. születésnapja. Ezen alkalom kapcsán rá emlékezünk Gödöllőn, egy olyan értékteremtő sorozat első alkalmával, ami talán a jelen embereit is összekovácsolhatja. – Ennek a gondolatnak a jegyében vitte színre Arany és Petőfi levelezését, a két költő kapcsolatát is? – Igen. Felkérésre szerkesztettem egy irodalmi műsort levelezésükből, úgy látom, hogy keveset tudunk a barátságukról. Márciusban Párizsban, majd májusban a Petőfi Irodalmi Múzeumban volt a bemutató, nagy sikert aratott az előadás. Két kiváló színész szerepel a játékban: Szíki Károly alakítja Aranyt, Németh Kristóf játssza Petőfi szerepét, őt sokan egy szappanoperából ismerik. Így az előadásra valósággal özönlenek azok a fiatalok, akik nem biztos, hogy egyébként eljönnének. A színházi élmény pedig nem marad el, hiszen két jó színészről és egy bensőséges témájú kapcsolatról van szó. S ha a közönség már ott van, mindegy, hogy milyen indíttatásból öltött szép ruhát, hogy eljöjjön az előadásra! – Utalt már rá, hogy a mai magyar színházi-kulturális életben sokan egyfajta lekezeléssel viszonyulnak az előttük járókhoz. Hogyan lehetne mégis a megújulást, a hagyományok tiszteletben tartását előmozdítani? – A legfontosabbnak azt tartom, vegyük már tudomásul, hogy a magyar kultúra egy és oszthatatlan, önmagunkat megsemmisítő dolog azt ellenkultúrákra felbontani. Nincs olyan, hogy a „mi művészünk” meg a „ti művészetek”; nem vitás, persze, hogy mindenkinek meglehetnek a szimpátiái, de egy alkotást ne az alapján ítéljünk meg, hogy az alkotó hova tartozik. Különben a fagyi nagyon könnyen visszanyal, azaz a művész egyszerűen politikai eszközzé válik. A politika és a művészet két külön dimenzió. Másrészt fontosnak tartom, hogy legyen vége a címkézésnek, a megbélyegzésnek: torz szemléletre utal, ha egyesek politikai vagy esztétikai megfontolásból, s annál megbocsáthatatlanabb félműveltséggel például Dürrenmattot antiszemitázzák, és párhuzamba állítanak előadást a kiszámíthatatlan hétköznapisággal. Ez mindenképpen egészségtelen jelenség. S végül, talán a legfontosabb: le kell ülni beszélni arról, hogy pontosan hol is áll, mi is a szerepe a kultúrának a mai magyar közéletben. Mert az elvek és értékek tisztázása nélkül nem lehet színvonalas, nemzetre és egyetemességre egyaránt ügyelő kultúrát teremteni.
|