Orosz–amerikai megegyezés a háttérben?
Fordulat Grúziában (2003. december) A napokban bársonyos forradalomnak elkeresztelt népfelkelés vetett véget Eduard Sevardnadze elnök uralmának a kaukázusi országban. A gyakorlatilag évtizedek óta hatalmon lévő Sevardnadze lemondásra kényszerült, s bejelentették, hogy 45 napon belül új elnökválasztást tartanak az országban. Ezek a tények röviden. Nézzük azonban, mi lehet a földrengésszerű változások hátterében. Grúzia a Szovjetunió felbomlását követően – nem utolsósorban Moszkva bizonytalanságot fenntartani igyekvő politikája miatt – egyre inkább nyugati orientációjú politikát folytatott. Tagja lett a NATO békepartnerségi programjának, amerikai katonai tanácsadókat fogadott. Oroszország természetesen nem nézte jó szemmel, hogy „hátsó udvara” egyik államában teret nyer az amerikai befolyás, s nagyhatalmi politikájának jegyében az elmúlt években mindent megtett ennek visszaszorítása érdekében: uralma biztosítását bármilyen eszközzel igyekszik elérni abban a régióban, amelyet ma „volt szovjet térségnek” nevezünk. Ennek a mai geopolitikai viszonyok között nem lehet útja az egykori Szovjetunió helyreállítása, ezért más eszközökhöz: a gazdasági függőség erősítéséhez, valamint az „oszd meg és uralkodj” elve jegyében az ellentétek szításához folyamodott a Kreml a Kaukázusban is. Nem eredménytelenül. Grúzia erősödő nyugati integrációjával párhuzamosan erősödött az orosz beavatkozás is az országban, mindenekelőtt Abháziában, Dél-Oszétiában, Adzsáriában, kihasználva, hogy békefenntartás címén még napjainkban is orosz csapatok tartózkodnak a térségben. Az oroszok alig burkoltan segítették a Tbiliszivel szembeszálló abház függetlenségi törekvéseket, fegyverrel folyamatosan ellátva a szeparatista erőket, s ily módon alátámasztva fontosságukat az országban. Egy válsághelyzetben – mint amilyennek tanúi lehettünk napokkal ezelőtt – meg lehet jelenni közvetítőként, a „béke” fontosságának hangoztatásával. Ekképpen jelent meg Ivanov külügyminiszter a felkelés első napjaiban váratlanul Tbilisziben, úgymond közvetítési szándékkal. Ha valóban ez lett volna az orosz külügyminiszter szándéka, akkor feltehetőleg először a hivatalban lévő elnökkel találkozik. Ehelyett Ivanov a tüntetők között bukkant fel, olcsó népszerűséget hajhászva, s ezáltal le is hullt a lepel az orosz diplomácia valódi szándékairól. Mindenki számára nyilvánvaló lett, hogy Moszkva valódi szándéka egy oroszbarát rezsim hatalomra segítése. Oroszország ebben a nyilvánvaló politikai szempontok mellett a gazdaság okán is érdekelt: az azeri olaj Grúzián át történő továbbjuttatása ugyanis veszélyezteti az orosz gazdasági pozíciókat. Oroszország mindenekelőtt abban érdekelt, hogy a térség energiavezetékei területén áthaladva érjék el európai céljukat, hiszen így kezében tarthatja azok ellenőrzését. De vajon miért nem reagált mindezen leplezetlen orosz nagyhatalmi törekvésekre az Egyesült Államok? Miért nem avatkozott közbe egy kifejezetten Amerika-barát rendszer megmentése érdekében? A kritikus napokban ugyanis az Egyesült Államok semmit sem tett Sevardnadze megmentése vagy legalább az események számára kedvező befolyásolása érdekében. Sőt, Sevardnadze a tbiliszi amerikai nagykövetet a népfelkelők kifejezett támogatásával vádolta meg. Az amerikai tétlenségnek oka csak egy lehet: a háttérben egy orosz–amerikai nagyhatalmi megállapodás köttetett, amely lényegében átengedte az országot az orosz politika térnyerésének. Az Egyesült Államok egyre inkább belebonyolódik a reménytelen „iraki mocsárba” (l. Vietnam), s ezáltal növekvő belpolitikai konfliktusokkal szembesül: nem tudja érdemben befolyásolni Izraelt a közel-keleti tartós béke kialakítása érdekében; Afganisztánban is növekvő nehézségekkel találja magát szembe – mindezek miatt nem kívánja, nem tudja fenntartani nehezen megszerzett kaukázusi pozícióit. Magára hagyja tehát szövetségesét, s de facto elismeri az orosz érdekek elsődlegességét a Kaukázusban. Annak az Oroszországnak az érdekeit, amelynek támogatására ráadásul a terrorizmus elleni harc terén szüksége van. Az amerikai tétlenségnek oka csak egy lehet: a háttérben egy orosz–amerikai nagyhatalmi meg- állapodás köttetett, amely lényegében átengedte az országot az orosz politika térnyerésének | A nagy kérdés a hogyan tovább, azaz, hogy milyen politikát folytat majd az új grúz vezetés. Természetesen erre ma túl korai választ adni, de az nyilvánvalónak tetszik, hogy a nyugatbarát politikát fel fogja váltani egy, az eddiginél Oroszországnak mindenképp jobban tetsző politika. Grúzia mindenekelőtt gazdasági szempontból van erre rákényszerülve, energetika terén például teljes mértékben Oroszországtól függ. A gazdaság pedig nagy úr, hiszen Grúzia a gazdasági összeomlás szélén van, alacsony termelési szinttel, kaukázusi mércével is hatalmas munkanélküliséggel, a társadalom minden szegletét átfogó korrupcióval. Persze ne gondoljuk, hogy Moszkva bármit megtehet Tbiliszi központi hatalmának gyengítése érdekében. Erra utal az ideiglenes grúz elnök elégedetlenkedő nyilatkozata amiatt, hogy Moszkva konzultációra az orosz fővárosban „rendelte” Abházia, az Adzsár Autonóm Köztársaság és Dél-Oszétia vezetőit. A tárgyalásokon Adzsáriának például a vízumkönnyítések lehetőségét vetették fel az orosz vezetők, míg Dél-Oszétia jelezte Oroszországhoz való csatlakozási szándékát. Raul Hadzsimba, abház miniszterelnök pedig nem kevesebbet jelentett ki moszkvai sajtóértekezletén, mint hogy Abházia fenn kívánja tartani függetlenségét és „soha nem lesz Grúzia része”. Ezzel szemben Tbiliszi új vezetői is mindenképp meg kívánják őrizni az ország egységét – bár ez de facto már nem létezik –, s e téren akár ütközni is készek Moszkvával. Egy biztosnak látszik: az ország új vezetésének is Grúzia területi egységének a megőrzése lesz a gazdasági helyzet javítása mellett a legnehezebb feladata.
|