A november az egyik legmozgalmasabb hónap a biztosítók számára
Verseny az autósok bizalmáért (2003. november) November elsején tették nyilvánossá a biztosítók a kötelező biztosításra vonatkozó 2004-es tarifáikat. A közzétételt minden évben hosszas titkolózás és taktikázás előzi meg, mindenki minél nagyobb szeletet szeretne magáénak tudni a piacból, persze úgy, hogy ez lehetőleg ne menjen profitja rovására. Magyarországon a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB) a 171/2000. (X. 13.) Kormányrendelet szabályozza. A „kötelező” azt a célt szolgálja, hogy a gépjárművel okozott károk mindenképpen megtérüljenek, azaz a károsult kártérítése ne függjön a károkozó fizetőképességétől. A díjak folyamatos fizetéséről az üzembentartónak kell gondoskodnia, felszólítás nélkül, az esedékességet követő 30 napon belül. Amennyiben ezt elmulasztja, a biztosító kockázatviselése a 30. napon 24.00 órakor automatikusan megszűnik. A szerződés megszűnhet a jármű elidegenítésével is (erről 15 napon belül kell értesíteni a biztosítót) és a naptári év vége előtt legalább 30 nappal írásban is felmondható, de ebben az esetben az év végéig meg kell kötni az új szerződést. Magyarországon ún. bonus-malus rendszer van életben, azaz a kármentes évekért díjkedvezmény jár, míg károkozást követően növekszik a díj. Fizetésmulasztás miatt történő szerződésbontás esetén a biztosított elveszti esetleges bonus-kategóriáit, de malus-pontjai megmaradnak. Mivel a jogszabály pontosan meghatározza a KGFB szolgáltatás tartalmát, sokan gondolják úgy: mindegy, melyik biztosítóval szerződnek, a díjakban sem nagyon lehet jelentős különbség. Tévednek. Bizonyos esetekben akár két-háromszoros eltérés is lehet az egyes társaságok által felszámított költségek között. A biztosítás díját többek között a következő tényezők határozzák meg: a jármű hengerűrtartalma (minél nagyobb, annál magasabb a díj), a jármű gyártmánya, a szerződő lakhelye (Budapesten és a nagyvárosokban drágább, kisebb településeken olcsóbb), és a szerződő kora (fiataloknak drága, idősebbeknek olcsóbb). Érdemes alaposan tájékozódni a különböző lehetőségekről, mivel az egyes társaságok rendszerint egy-két szegmensre specializálódnak (pl. kisméretű budapesti haszongépjárművek), ahol kétséget kizáróan övék a legjobb ajánlat. Léteznek különböző trükkök is az alacsonyabb díjak eléréséhez, így például gyakori, hogy egy korosabb, vidéki lakcímmel rendelkező rokont jelentenek be a jármű üzembentartójaként. A KGFB piac teljes díjállománya 2002-ben több mint 84 milliárd forint, s ez 2003 első félévének adatai alapján körülbelül 13%-kal bővül idén. Ebből körülbelül 50%-nyi részesedése van a piacvezető Allianz Hungária Biztosító Rt.-nek, őket a Generali-Providencia Biztosító Rt. követi, kb. 19%-kal. Rajtuk kívül jelenleg még 8 másik biztosítótársaságnál és 3 biztosítóegyesületnél van lehetőség a KGFB megkötésére. Bár a biztosítók gyakran panaszkodnak, hogy a gépjárművek felelősségbiztosítása veszteséges tevékenység, ennek ellentmondani látszik, hogy tavaly a 84 milliárdnyi befizetésre mindössze 66 milliárdnyi kár jutott, valamint, hogy továbbra is éles árverseny van a piacon, az új versenyzők alacsonyabb díjaikkal igyekeznek minél nagyobb szeletet kihasítani maguknak.
|